Lukijalta: Finnairin kriisissä pitäisi harkita myös säästöjä

Nyt kun korona koettelee monia firmoja ja valtiolta vaaditaan satojen miljoonien tukea Finnairille, tulee mieleen, voisiko harkita tulevaisuudessa myös sille joitakin säästöjä.

Pieni johtoryhmä ansaitsee tietenkin eniten, kuten kaikissa isoissa firmoissa, mutta heti seuraavana tulee 1 000 lentäjää.

Perämiehen keskipalkka on 12 000 euroa ja kaukoliikenteen kapteenin yli 20 000 euroa. Lisäksi on erilaisia luontoisetuja ja päivärahoja.

Ei hullummin, kun ottaa huomioon, että peruskoulutus kestää noin kaksi vuotta ja palkka alkaa juosta jo kun akateemisilla aloilla on pääsy vasta tuskin alkuun. Työaika on erittäin tiukasti säännöstelty ja etenkin pitkillä lennoilla automaatti hoitaa pääosan työstä ja välillä voi jopa nukkua.

Varsinaiselle työlle muodostuu aivan käsittämätön tuntipalkka ja palkka nousee automaattisesti työvuosien mukaan.

Kun vielä ottaa huomioon, että maailmassa nousee päivittäin ilmaan koneita joka 0,7 sekunti, ja siinä on jos jonkinlaista konetta ja pilottia, niin onnettomuuksia sattuu äärimmäisen harvoin.

Työ on siten erittäin varmaa ja turvallista, vaikka jotkut pitävät sitä jotenkin valtavan vaativana. Kun vertaa sitä vaikka ministerin palkkaan, joka on työtä 24/7, ja palkka on samaa tasoa, kuin nuoren kapteenin. Ei edes presidentti, eikä pääministeri yllä lähelle suurimpia lentäjien palkkoja. Puhumattakaan vaikkapa akateemisen alan huipuista, professoreista, jotka ovat opiskelleet vuosikymmeniä ja keskipalkka noin 7 000 euroa jää reilusti alle nuoren lentäjän.

”Alan konkari”

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu