Kolumni: Intoa koulun alkuun - tunnetaidot tukevat hyvinvointia koulussa

Katariina Salmela-Aho Copyright Suomen Akatemia, Kari Likonen.

Koulut alkavat Helsingissä ensi viikolla ja edessä on tänä syksynä myös koronaviruksen aiheuttamien haavojen korjaamista. Korona ajoi koululaiset kotiin kuukausiksi ja sillä on ollut yllättäviä vaikutuksia oppimiseen.

Korona-aika on selkeästi tuonut esiin, kuinka koulu on muutakin kuin kognitiivista oppimista. Oppiminen ja hyvinvointi kulkevat käsi kädessä. Taantumaa on etäopetuksen aikana tullut esimerkiksi vuorovaikutustaidoissa ja tunteiden säätelyssä.

Sosio-emotionaaliset taidot tukevat nuoren kouluhyvinvointia. Tällaisia tärkeitä taitoja ovat uteliaisuus, sisu, resilienssi eli psyykkinen joustavuus ja palautumiskyky, sosiaaliset taidot ja yhteenkuuluvaisuus. Tuore helsinkiläisillä lukiolaisilla tehty tutkimuksemme osoitti näiden taitojen voiman: mitä enemmän sisua, uteliaisuutta, resilienssiä ja palautumiskykyä opiskelijoilla oli, sitä todennäköisemmin he olivat innostuneita.

Sosio-emotionaaliset taidot voivat siis suojata opiskelijoita ja koululaisia. Harjoitusten avulla voi oppia säätelemään tunteitaan ja muokkaamaan ajattelutapojaan. Esimerkiksi stressiin liittyvää ajattelutapaa kannattaa kehittää niin, että ei ahdistuisi ja lamaantuisi stressistä vaan oppisi käyttämään siitä saatua energiaa hyväksi oppimisessa. Utelias mieli puolestaan lisää halua oppia ja tietää lisää, ja sitä kautta stressiä pystyy suuntaamaan oppimiseen, eikä energiaa kulu vellomiseen ja märehtimiseen, jotka edelleen lisäävät uupumusta. Tunteet tarttuvat ryhmässä, ja siksi esimerkiksi uupuneita oppilaita ei kannattaisi laittaa työskentelemään samaan ryhmään.

Koulussa pitäisikin nyt syksyllä akateemisten taitojen lisäksi keskittyä sosio-emotionaalisten taitojen kehittämiseen. Ne kehittyvät erityisesti teini-iässä.

Miten etäopetuksessa vietetty koronakevät 2020 sitten vaikutti lukiolaisten hyvinvointiin? Kevät haastoi opiskelijoiden sosio-emotionaalisia taitoja ja toi totisesti esille niiden merkityksen. Opiskelijat joutuivat kokemaan vastoinkäymisiä ja sopeutumaan uusiin toimintatapoihin. Tiukassa paikassa sosio-emotionaalisten taitojen voima tuli esille.

Uupuneita oppilaita ei kannatta laittaa samaan ryhmään.

Katariina Salmela-Aro

Kirjoittaja on kasvatustieteen professori Helsingin yliopistossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.