Pyörällä kouluun

Pyöräliiton puheenjohtaja Janne Takala. -
Janne Takala

Janne Takala

Kun koulut alkavat ja ekaluokkalaiset lähtevät liikenteeseen, liikenneturvallisuus nousee viikon tai kahden ajaksi keskusteluun. Syyskuun vaihteeseen mennessä asia useimmiten unohtuu, kunnes siihen palataan taas seuraavana vuonna.

Turvallisuusriski koulujen alkaessa eivät ole ekaluokkalaiset, vaan me autoilevat vanhemmat. Lasten valmiuksissa kulkea liikenteessä on suuria eroja ja siksi meidän muiden on oltava varovaisia. Tämä pätee muuten vuoden ympäri.

Vain muutama vuosi sitten osa helsinkiläisistäkin kouluista turvallisuuteen vedoten kielsi eka- ja tokaluokkalaisia tulemasta kouluun pyörällä. Nykyään sentään tiedetään, että pyörällä kulkemista ei voi laillisesti kieltää, vaan siitä päättävät vanhemmat.

Kouluissa on opittu muotoilemaan koteihin lähtevät viestit niin, että ne ainoastaan näyttävät kielloilta, vaikka ovat itse asiassa vain suosituksia. Harva vanhempi kuitenkaan viitsii aloittaa kouluvuotta kinastelemalla opettajien kanssa näiden suositusten laillisuudesta.

Vanhemmat tietävät parhaiten, onko heidän lapsensa valmis liikkumaan liikenteessä. Osa on kulkenut jo päiväkotiin pyörällä, osalla lapsista ei välttämättä ole pyörää lainkaan. Vanhempien malli on myös tärkeä liikennesääntöjen oppimisessa.

Pyöräilykiellot ovat haitallisia lapsille, joiden liikkuminen muutenkin vähentyy vuosi vuodelta. Ja mitä enemmän vanhemmat tuovat lapsia kouluun autolla, sitä vaarallisempia koulujen lähialueet lapsille ovat.

Saattoliikenne on suurin koulujen edustojen liikenneriski.

Laillisuuden rajamailla liikkuvien pyöräilysuositusten sijaan koulujen kannattaa rohkaista oppilaita kulkemaan koulumatkat pyörällä tai kävellen. Terveyden lisäksi aktiivinen koulumatka parantaa keskittymis- ja oppimiskykyä. Samoin pyöräpysäköintiä koulujen pihoilla on syytä parantaa.

Sen sijaan on syytä suositella, ettei lapsia saateta autolla koulun pihaan asti. Kyyditykset aiheuttavat ison liikenneturvallisuusriskin koulujen läheisyydessä. Mitä harvempi vanhempi tuo lapsensa autolla koulun portille, sitä turvallisemmaksi koulun ympäristö muuttuu.

Kouluun pyöräily on onnettomuustilastojen mukaan monta sataa kertaa turvallisempaa liikuntaa kuin esimerkiksi jalkapallo, yleisurheilu tai laskettelu. Saattoliikenne on suurin koulujen edustojen liikenneriski.

Kirjoittaja on Pyöräliiton puheenjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.