Päätoimittaja Kannala: Kyllä autoilija maksaa

Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja Karri Kannala aloittaa Helsingin Uutisten päätoimittajana. Johanna Erjonsalo
Karri Kannala

Karri Kannala

Helsingin seudun liikenteen (HSL) talous on aiempaa arvioitua jyrkemmässä syöksyssä. Koronan puhjettua HSL:n lipputulot putosivat keväällä jopa 70 prosenttia. Tappiota kerrottiin tuolloin tulevan kuukausittain 20 miljoonaa euroa. "Keväällä ennustimme jäävämme 90 miljoonaa euroa budjetista, mutta lopputulos saattaa olla huonompikin", HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila sanoi haastattelussamme heinäkuun lopussa. Heinäkuussa matkustajien määrä oli 30 prosenttia vuoden takaista jäljessä.

Keväällä HSL ennakoi, että talouskriisi näkyy väistämättä niin matkustajien kukkarossa kuin pysäkeilläkin, joilla vuorovälit harvenevat. "Säästöjä on pakko hakea palvelutasosta ja lipunhinnoista", toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi arvioi (HU 7.5.2020).

Ensi vuoden talousarvioesitykseen liittyen HSL kysyy omistajakunniltaan kantaa nollan, viiden tai kymmenen prosentin hinnankorotuksiin. Kunnat ottavat asiaan kantaa, ennen kuin budjettipäätöksiä tehdään loka-marraskuussa. Aiemmin HSL:n lippujen hintoja on korotettu korkeintaan noin viidellä prosentilla. Tämän vuoden alussa HSL laski lippujen hintoja.

Helsingin kaupunki­ympäristö­lautakunta ehti ottaa jo viime viikolla kantaa mahdollisiin hinnankorotuksiin. Sen hyväksymän esityksen mukaan HSL:n talouden tasapainottamisen tulee tapahtua ensisijaisesti kuntaosuuksien kautta, eikä esimerkiksi peruslippujen, kuten 30 päivän kausilipun, hintaa ei tule nostaa. Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäen (vihr) mukaan esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

27.5. kirjoitin näin: "Helsingin politiikan kulisseissa puhutaan jo vaihtoehdosta, jossa HSL:n ahdinko rahoitettaisiin yksityisautoilijoiden kukkarosta, esimerkiksi ruuhkamaksuilla. On selvää, että joukkoliikenne ja yksityisautoilu tulevat kevään 2021 kuntavaaleissa olemaan yksi pääpuheenaihe. HSL:n ahdinko syö joukkoliikenteen vetovoimaa ja käsi veronmaksajien kukkarossa painuu yhä syvemmälle. Samaan aikaan ilmastotavoitteet ja kaupungistuminen eivät ole kadonneet minnekään."

Kaupunki­ympäristö­lautakunnan linjaus tarkoittaa nimenomaan veronmaksajien kukkarolle menemistä, myös siis heidän, jotka eivät joukkoliikennettä käytä. Vielä keväällä HSL itse arvioi, että tukea omistajakunnilta on vaikea pyytää, sillä niiden omakin talous kriisiytyy.

Autoilijat joutuvatkin isosti koronalaskun maksajaksi, sillä myös elokuussa voimaan astuneet polttoaineveron korotukset iskivät kovaa juuri tähän ryhmään. Bensiinin ja dieselin valmisteveronkorotus oli kovempi kuin kertaakaan tällä vuosituhannella.

Joukkoliikenteen rahoittaminen myös yksityisautoilijoiden kukkaron kautta sekä polttoaineveron korotukset sopivat huonosti aikaan, jolloin joukkoliikenneratkaisut ovat menettäneet suosiotaan ja niiden käyttö on rajallista. Samaan aikaan omaa autoa käytetään koronan vuoksi enemmän.

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.