Pääkirjoitus: Asiakas päättää, meneekö hän autolla Jumboon vai julkisella Helsingin keskustaan

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo
Karri Kannala

Karri Kannala

Sortti-asemien aukioloaikoja suunnitellaan laajennettavaksi niin, että ne olisivat auki myös viikonloppuisin. (HU 19.9.)

Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) odottaa parhaillaan Etelä-Suomen aluehallintovirastolta ympäristölupaa, joka mahdollistaa aukioloaikojen pidentämisen. "Olemme nyt puolitoista vuotta odottaneet sitä, joten eiköhän se vihdoin syyskuun aikana tule. Heti kun saamme luvan, avaamme", sanoi asemien käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen haastattelussamme.

Ensimmäiseksi vuorossa on Konala. Jos lupa avilta heltiää, Konalan Sortti-asema on joulukuun alusta alkaen auki lauantaisin ja sunnuntaisin todennäköisesti kello 9–17. Tällä hetkellä asemat ovat auki vain arkisin kello 7–21.

Vuoden kokeilujakson jälkeen myös Kivikon aseman aukiolot saatetaan laajentaa viikonloppuihin.

Sortti-asemien aukioloajat ovat malliesimerkki siitä, miten julkinen toimija (tai lupia myöntävä viranomainen) ei ole kuunnellut, eikä ymmärtänyt asiakkaan tarvetta. Valtaosalla olisi viikonloppuna enemmän aikaa hoitaa kaatopaikka-asioista kuin arkisin työarjen keskellä. Hienoa, että HSY on ollut asiassa aktiivinen ja asiakkaiden toive toteutuu.

Helsingin keskustassa asioivia asiakkaita kannattaisi kuunnella aktiivisesti myös Helsingin kaupungin päättäjien toimesta. Nyt verkkokaupan, koronan, liikenneratkaisujen ja niiden myötä sumuisen tulevaisuuden takia ydinkeskustan vetovoima ja yritysten tulevaisuus kantakaupungissa ovat uhattuna.

Samaan aikaan Helsingin ja Vantaan rajalla Kauppakeskus Jumbo pitää pintansa Suomen suurimman myynnin keräävänä kauppakeskuksena. Aikanaan epäilijät eivät tähän uskoneet ja nyt ennustajat ovat jo tovin povanneet muutosta – toisin näyttää käyvän.

Jumbo on kuunnellut asiakasta: siellä on paljon ilmaista parkkitilaa, selkeä pohjaratkaisu ja kattava tarjonta. Aika yksinkertainen resepti, jonka harva kuitenkaan kykenee toteuttamaan.

Asiakas ja asiointi on nykypäivänä oltava kaiken liiketoiminnan keskiössä, muuten ei pärjää. Kun Jumboon yhdistää Keskon kauppias-konseptin, jonka avulla yhtiö on tahkonnut tänä vuonna ennätystulosta, ei ole vaikea ennustaa, että t ästä viikosta alkaen Jumboon suuntaa ruokaostoksille myös yhä useampi pohjoishelsinkiläinen.

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut