Pääkirjoitus: Aviapolis on vaiettu Kaipola, josta on liian vaikea kerätä irtopisteitä

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo
Karri Kannala

Karri Kannala

Ministerit lähtivät joukolla Jämsään, kun UPM ilmoitti Kaipolan tehtaan sulkemisesta ja yli 400 työntekijän irtisanomisista. Sama toistui Lahdessa, kun Scania kertoi karsivansa lähes kaksisataa työpaikkaa linja-autojen valmistuksesta.

Todella ikäviä ja valitettavia tilanteita, jotka tulevat lisäämään merkittävästi myös pysyvää pitkäaikaistyöttömyyttä, mikä käy todella kalliiksi.

Silti ministereiden parveilu näillä paikkakunnilla tuntuu lähinnä poliittisten irtopisteiden haalimiselta. Sama mantra toistuu: aluetta ja irtisanottuja luvataan tukea rakennemuutoksessa ja uusien työpaikkojen luomisessa.

Ministerivierailuissa ei sinänsä ole mitään aiemmasta poikkeavaa. Niitä on aina tehty paikkakunnille, jotka ovat kohdanneet kovan iskun työllisyydessä, ja niihin on osallistunut ministereitä yli puoluerajojen.

Vierailuiden trendi kuitenkin on se, että niitä tehdään lähtökohtaisesti vain Uudenmaan ulkopuolelle. Salo, Kemijärvi, Joensuu, Kajaani, Rauma ja niin edelleen ovat kaikki saaneet 2000-luvulla omat ministerivieraansa työpaikkojensa hautajaisseremoniaan.

Kevään korona-aalto ja yhteiskunnan rajoitukset iskivät kaikkein nopeimmin ja voimakkaimmin palvelualaan, kun ravintoloita suljettiin, matkailu pysähtyi ja tapahtumat peruttiin. Lomautettujen määrä nousi ja työllisyys laski jyrkimmin Uudellamaalla. Ministerivierailuja ei nähty Helsingin ravintoloissa, toisin kuin Uudenmaan rajoilla, joissa "tarkistettiin" sulun pitävyyttä.

Lapin matkailun ahdingosta on puhuttu kuukausia, myös ministeritasolla. Sen sijaan pääkaupunkiseudun matkailualan valtava romahdus on vain uutinen muiden joukossa.

Vantaan ja koko pääkaupunkiseudun kasvun veturina toiminut Helsinki-Vantaan lentoasema ja sen ympärille rakentunut Aviapoliksen alue muuttuivat koronan myötä raskaaksi ankkuriksi. Alueen rekrytointibuumi on muuttunut tuhansien ihmisten työttömyydeksi, jonka vaikutukset säteilevät voimakkaasti useiden kuntien alueelle.

Kaipolan kaltaista ministerivyöryä Vantaan kaupungin tai Finnairin työntekijöiden tueksi ei silti ole nähty. Aviapoliksen alueen ja Helsingin palvelusektorin työttömyys koskee poliitikkojen silmin liian heterogeenista yritys- ja työntekijäjoukkoa. Irtopisteiden keräily olisi liian työlästä ja aikaa vievää, vaikka mittaluokka on Suomen kannalta merkittävä.

karri.kannala@media.fi Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu