Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta: | Suomalaisen ruoan arvostus ei näy viljelijän tilipussissa

SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine opetti Maaseudun Tulevaisuudessa elokuussa, miten ruokakauppaa tehdään. Laineen mukaan suomalaisen ruoan tulevaisuus ratkeaa myytyjen määrien kautta. Tuottajahinnan hän ohitti sujuvasti.

Helsingin uutisissa (HU 10.9.) Lidlin kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen kertoi ”Lähtökohtaisesti emme ole nostaneet minkään tuotteen hintaa. Taustalla on aina jonkun raaka-aineen hinnan nouseminen”.

Kauppa jatkaa saman silmänkääntötempun toistamista. Ruoan hinnan nousu on aina raaka-aineen syytä, hinnan lasku on aina kaupan omaa epäitsekästä erinomaisuutta.

Vaasan Oy teetti tutkimuksen, joka uutisoitiin syyskuussa ”Kotimaisen ruuan ja ruuantuotannon arvostus huipussaan – suomalaiselle kotimainen ruoka on myös ilmastovalinta”. Sitä ei kerrottu, miten arvostus näkyy suomalaisen viljelijän tilipussissa.

Suomalaisen ruoan arvostus eivätkä ilmastovaikutukset ole kaupan eikä elintarviketeollisuuden hinnoitteluperusteena. Ne otetaan kaupantekijäisinä ja niiden arvo hukataan matkalla pellolta pöytään.

Kun korkealaatuisesta tuotteesta ei haluta maksaa kunnollista hintaa, niin vaihtoehdoksi on jäämässä uusien markkinoiden hakeminen. Suomalaisen maatalouden tulevaisuus näyttääkin koko ajan vahvemmin olevan pienemmissä volyymeissä, erikoistuneemmissa tuotteissa ja sitä kautta korkeammissa hinnoissa.

Suomalaisen ruoan arvostuksella ei makseta yhtään laskua, ne maksetaan euroilla. Ja euroja tulee riittävästi vain nostamalla tuottajahintoja reippaasti ja kaikissa tuotantosuunnissa. Lidlin ja Osuuskaupan polkumyyntikampanjat eivät arvosta ruokaa, ruokaturvaa eikä suomalaista maataloutta.

Vesa Kallio

toiminnanjohtaja

MTK-Etelä-Savo