Pääkirjoitus: Lumi nosti heti keskustelun siitä, kenelle Helsinki auraa katujaan – ja myös rakentaa niitä

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo
Karri Kannala

Karri Kannala

Viime ja tällä viikolla on saanut ensimmäistä kertaa pariin vuoteen tehdä pääkaupunkiseudulla lumitöitä, ellei sitten viime talvena muutaman kerran ja parissa tunnissa satanut sentin loskakerros niitä jollekin aiheuttanut.

Sen sijaan 2019 keväällä puhuttiin hetkittäin jopa lumikaaoksesta, kun taajaan satanutta lunta kolattiin naapurin pihaan ja Helsingin kaupunki mietti, minne lumimassat voisi meren sijaan kipata.

Jo muutama luminen päivä on aiheuttanut kitkeriä kommentteja Helsingin tavasta aurata katuja. Sosiaalisessa mediassa on kummasteltu, miksi pyöräkaistat aurataan rivakasti putipuhtaiksi, mutta kävelijöiden pitää tallustaa sohjossa. Oudoltahan tuo tilanne tosiaan tuntuu ja kuvat näyttävät.

Uutuuttaan hohtava ja viimeisiä viimeistelyjä vaille valmis Hämeentie on hyvä testi tulevaisuutta varten. Mittavan remontin yhteydessä sinne rakennettiin hulppeat pyöräkaistat ja katu yleensäkin suljettiin yksityisautoilulta – Hämeentie on nyt joukkoliikennekatu.

Helsingin Uutiset seurasi Hämeenkadun liikennettä maanantaina. Toimittaja Sanna Jompero-Lohikosken reportaasi kertoo, että pyöräilijöitä ei uusitulla kadulla juuri näkynyt.

Remontin ajan Hämeentien yrittäjät ovat olleet pulassa, kun asiakkaiden on ollut vaikea poiketa tai löytää reittejä ja parkkipaikkoja liikkeiden lähettyviltä. Nyt työmaaesteet alkavat olla historiaa, mutta yrittäjiä epäilyttää silti, riittääkö joukkoliikennekadun liikenne ja muuttunut ajoreitistö turvaamaan asiakasvirrat.

Toivotaan, että riittää. Mutta jos osoittautuu ettei riitä, on Helsingin päättäjien syytä pohtia, kuinka paljon vastaavia katuja on järkevää Helsinkiin rakentaa. Varsinkin, kun tiedetään, että Helsingin ydinkeskustan vetovoima ja yritysten elinvoima siellä ovat muutenkin laskussa. Useista eri syistä johtuen.

Tampereen politiikan voimahahmon Kalervo Kummolan (kok.) mukaan suunnittelijoilla on hirveä halu tehdä lisää kävelykatuja ja kieltää kaikki autoliikenne keskustassa. Tämä on Kummolan mielestä varmin tapa autioittaa keskusta. Lisäksi Kummolan ehdottaa, että Tampereen nykyiset ja tulevat kävelykadut pitäisi kattaa.

Suurten kaupunkien olisikin syytä verrata ristiin onnistuneita ja epäonnistuneita katu- ja keskustauudistuksia. Epäonnistuneita ei kannata tehdä lisää.

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut