Hjalliksen kynästä Auto on valtion lypsylehmä

Henkilöauto tuntuu olevan ikuinen lypsylehmä, kun valtio kaipaa lisää verotuloja. Nyt polttoaineiden verotusta korottamalla ja kaupunkimaksuilla Suomessa halutaan pelastaa koko maapallo ilmastonmuutokselta. Ei se näin mene.

Bensan hintaa korotettiin juuri ja Helsingissä, Suomen ainoassa oikeassa kaupungissa, ei ole ruuhkia.

Ilmastonmuutos on totta ja siihen pitää löytyä ratkaisuja. Se koskee kuitenkin kaikkia maailman valtioita eikä vain Suomea. Ja sitä varten tarvitaan sitovia, kansainvälisiä sopimuksia.

Ilmastonmuutoksen torjunnassa menevät puurot ja vellit sekaisin. Meilläkin on syytetty milloin koiria, punaisen lihan syöjiä eikä lapsiakaan saisi synnyttää liikaa. Samaa vouhotusta on nyt autojen ympärillä.

Seuratkaa nyt vaikka hallituspuolueiden poliitikkoja; ensin vihreä ministeri Mikkonen sanoo, että bensan ja dieselin hinta nousee. Heti perään keskustan ministeri Saarikko sanoo, ettei nouse.

Hallitus soutaa ja huopaa yhtä aikaa, mutta ennen huhtikuun kuntavaaleja autoilijoille ei ikäviä uutisia haluta. Siksi päätökset siirretään syksyyn ja kauemmas.

Hallituksen tavoitteena on puolittaa kotimaisen liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja 2045 päästöjen pitäisi olla nolla.

Suunta on oikea, mutta mihin on niin kova kiire ja pitääkö sinne päästä ensimmäisenä hinnalla millä hyvänsä?

Liian kireä aikataulu on sulaa hulluutta. Oikeasti meidän pitäisi elää kymmenen koronavuotta peräkkäin pysyäksemme tavoitteissa. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Siinä ei papukaija-merkki EU:n tai koko maapallon mallioppilaalle lämmitä, jos oma kilpailukyky runnellaan liian kireällä verotuksella ja rajoituksilla. Porkkanaa mieluummin kuin keppiä. Tekninen kehitys etenee harppauksin ilman pakkoakin.

On hyvä muistaa, että liikenteen päästöt ovat viidesosa koko Suomen päästöistä ja siitä raskas liikenne suurimman osan. Suomen päästöt ovat 0,14 prosenttia ja Euroopan unionin 10 prosenttia koko maailman päästöistä. Kiinan päästöt ovat kuudessa tunnissa saman verran kuin Suomen vuodessa. Eli ei paljon auta, vaikka kaikki suomalaiset huomenna ajaisivat sähköautoilla.

Parjattu lentoliikenne tuo maapallon päästöistä kaksi prosenttia.

Liian vähän keskustellaan siitä, että maapallolle syntyy seuraavan 15 vuoden aikana miljardi ihmistä lisää, jotka eivät pysty elämään ilman fossiilisia polttoaineita.

Tässä eivät nyt päätön ryntäily tai fanaattinen kiihkoilu auta. Kyse on koko maapalloa koskevasta ongelmasta, jota voi lähteä ratkomaan vain kansainvälisillä sopimuksilla. Ja maali kannattaa laittaa riittävän kauaksi, että kaikki pysyvät mukana.

Fiksusti toimimalla Suomi voi näyttää esimerkkiä ottamalla edelläkävijän roolia tuotekehityksessä. Omille kintuille ei silti kannata lorotella.

Suurimmat päästöt tulevat energiasta, teollisuudesta, liikenteestä ja asumisesta. Silloin puhutaan fossiilisista polttoaineista eli kivihiilestä, maakaasusta ja öljystä. Niiden korvaaminen kokonaan vaatii maailmaa mullistavan keksinnön sähkön taltioimiseksi. Sellainen keksintö kyllä tulee mahdollisesti vedyn avulla.

Vihreät suojelevat mieluusti muiden metsiä läpi Suomen, mutta Helsingin asunnot he antavat lämmittää kivihiilellä.

Sama porukka haluaa olla edelläkävijä ilmasto- ja ympäristöasioissa, mutta edelleen lumet Helsingin kaduilta kipataan suoraan mereen.

Harry Harkimo on Liike Nytin kansanedustaja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut