Pääkirjoitus: Kävelykeskustan jatkosuunnittelualueen laajennus on uusi isku Helsingin ydinkeskustan elinvoimalle

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo

Helsingin kaupunginhallitus päätti maanantaina äänin 8–7 laajentaa kävelykeskustan jatkosuunnitteluun otettavaa aluetta ja ulottaa sen myös esplanadien alueelle, josta aiotaan tehdä kattava analyysi niin autokaistojen määrästä kuin jakeluliikenteen ja pysäköinnin tarpeista.

Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että autoilua halutaan edelleen Pohjois- ja Eteläesplanadilla vähentää, ellei peräti osan mielestä kokonaan kieltää. Halu ja aie tuntuu varsin ideologiselta, sillä Esplanadin puisto on jo nyt hyvin viihtyisä ja pala parasta Helsinkiä, eikä liikenteen sujuvuudessakaan ole merkittäviä ongelmia.

Äänestys jatkosuunnittelualueen laajentamisesta oli tiukka, mutta jakolinja puolueiden kesken säilyi täysin samana, kuin muissakin Helsinkiä koskettavissa suurissa uudistushankkeissa on viimeisen parin vuoden sisään totuttu näkemään. Laajentamista kannattivat vihreät, sosiaalidemokraatit ja vasemmistoliitto. Vastaan olivat kokoomus, rkp ja perussuomalaiset.

Pormestari Jan Vapaavuoren (kok.) pohjaesitys ja kokoomuksen yleinenkin näkemys kävelykeskustasta lähti siitä, että houkuttelevia kävely-yhteyksiä voidaan tehdä lisää ilman, että autoilua tarvitsisi suuremmin suitsia tai liikennejärjestelyjä muuttaa.

Riitely keskustan kehittämisestä ja vetovoimasta siis jatkuu. Kevään vaalien lopputuloksella on tässä asiassa valtava painoarvo.

Kaupunginhallituksen päätös vain lisää yrittäjien ja elinkeinoelämän huolta keskustan näivettymisestä, joka on jo nyt kovassa vauhdissa.

Kaupunkibulevardit, katumuutokset muun muassa Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla, kävelykeskustan laajentaminen, raiteiden tilavaraukset ja mahdolliset tietullit tai ruuhkamaksut esitetään liian usein toisistaan erillään, ikään kuin yksittäisinä hankkeina.

Oikeasti ne ovat kokonaisuus, mikä toteutuessaan muuttaa Helsingin ydinkeskustan saavutettavuutta ja luonnetta totaalisesti.

Kun tähän päälle lyödään koronan karkottamat turistit ja etätöihin ajamat ihmiset, on vaikea nähdä, miten kävelypainotteisuuden lisääminen autoilun kustannuksella voisi tuoda riittävästi asiakkaita ravintoloiden viihtyisille terasseille, joilla muutosta usein perustellaan. Päinvastoin, nekin jäävät tyhjilleen, jos muut vetovoimatekijät ympäriltä kaikkoavat.

Karri Kannala

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut