Mai Kivelä: Ulkomainonta ilmastoa lämmittämässä

Mai Kivelä. Arrkisto/Laura Oja

Mai Kivelä

Kaupunkitila on mitä poliittisinta. Olen saanut valtuutettuna paljon palautetta Helsingin kaupunkitilassa näkyvissä mainoksista sekä erilaisista epäkaupallisista viesteistä. Palautetta on tullut myös liiallisesta valosaasteesta isojen kauppakeskusten yhteydessä ja ylisuurista mainostauluista, jotka valtaavat kaupunkitilaa. Ulkomainontaa on erityisen tärkeä pohtia, koska asukkaat eivät voi välttyä näkemästä sitä.

Helsinki on iso mainospaikkojen vuokraaja koko Suomen tasolla. Mainonta kaupungissa on tarkasti säänneltyä. Kaikkea ei voi mainostaa, eikä missä tahansa. Esimerkiksi hautausmaalle ei ymmärrettävästi voi pystyttää mainostauluja. En ole kuullut kenestäkään, joka toivoisi mainonnan totaalista vapauttamista.

Ulkomainontalaitteille on jo erinäisiä ulkonäöllisiä standardeja. Mainontaa rajaa tietyt eettiset periaatteet. Mainonnan rajoittaminen onkin yhteisen julkisen tilan hallintaa, ei sensuuria. Mutta tulisiko meillä olla enemmän sanottavaa ulkomainonnan suhteen?

Helsinki on julistanut ilmastohätätilan ja sitoutunut ilmastotyöhön. Samaan aikaan kaupunki kuitenkin sallii ilmastolle haitallisten tuotteiden mainonnan omistamillaan ulkomainospaikoilla. Vuokraamalla ulkomainontapaikkoja näille markkinoinnille, Helsinki osallistuu ilmastohaitallisten tuotteiden ja palveluiden kuluttamisen lisäämiseen. Onko tämä loogista? Miksei ilmastokriisin vakavuuden takia Helsingin julkinen tila voisi olla vapaa ilmastohaitalliseen kuluttamiseen kannustamisesta?

Mainostaminen kaupunkitilassa ei ole automaattinen oikeus. Sen todistavat esimerkit muualta. Viime joulukuussa Amsterdamin valtuusto päätti alkaa selvittää lentomatkailun ja fossiiliteollisuuden mainonnan rajoittamista kaupungissa.

Mainostaminen kaupunkitilassa ei ole automaattinen oikeus.

Ulkomainontaan sisällöllisiä rajoituksia on asetettu esimerkiksi Pariisissa ja ulkomainonta on kielletty kokonaan Sao Paolossa. Ilmastohaitallisuuden tulisi olla kriteeri mainonnan rajoittamiseen Helsingin kaupungin vuokraamilla mainospaikoilla.

Meidän tulisi keskustella julkisen tilan omistajuudesta ja siitä, kuinka paljon kaupungin tilaa on ylipäätään käytettävä mainostamiseen. On poliittinen päätös minkälaisia viestejä kaupungissa saa näkyä ja kuulua.

Kirjoittaja on vasemmistoliiton kansanedustaja ja ympäristövaliokunnan jäsen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut