Ville Haapasaari: Eteläsataman liikenne keskitetään Skattalle ja Jätkäsaareen

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari. Päivi Tuovinen

Helsingin kaupunginvaltuusto teki helmikuussa pian päättyvän kautensa kenties merkittävimmän päätöksen. Valtuusto linjasi, että ruotsinlaivat kulkevat tulevaisuudessa yksinomaan Katajanokan kautta ja Tallinnaan suuntautuva matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Länsisatamaan 2020-luvun jälkipuoliskolla.

Eteläsataman matkustaja-autolauttaliikenne loppuu kokonaan ja Katajanokan sataman maaliikenne vähenee merkittävästi. Ydinkeskustan alueen ilmanlaatu paranee ja meluhaitat vähentyvät. Tukholman liikenteen loppuminen Eteläsatamasta mahdollistaa kansallisesti tärkeän arkkitehtuuri- ja designmuseon sijoittamisen alueelle ja rantakaistan vapauttamisen kaupunkilaisille. Valtuuston linjaukset antavat yhtä aikaa suotuisan näkymän satamaliikenteen ja kaupungin kehittämiselle vuosikymmeniksi.

Valtuuston päätös sysää Helsingin Satamassa liikkeelle mittavan kehittämis- ja investointiohjelman. Merkittävin yksittäinen hanke on tunnelin rakentaminen Länsisatamasta Länsiväylälle, mikä on edellytys liikenteen keskittämiselle Länsisatamaan. Sataman rekkaliikenne ja satamasta länteen kulkeva henkilöautoliikenne siirtyvät Jätkäsaaressa katutasolta maan alle. Lisäksi Länsisatamaa laajennetaan merelle päin ja matkustajaterminaalit uudistetaan Katajanokalla sekä Länsisatamassa vanha niin sanottu ykkösterminaali.

Valtuuston päätös satamatoimintojen sijoittelusta muokkaa kaupunkia vuosikymmeniksi – jopa sadoksi vuosiksi. Investoinnit laivoihin, laitureihin ja terminaaleihin ovat pääomavaltaisella merenkulun alalla mittavia. Siksi päätösten satama-alueista tulee kestää merivettä ja politiikan myrskyjä usean valtuustokauden yli. Tämä onkin Sataman yksi tärkeimmistä viesteistä kuntavaaleissa valittaville uusille päättäjille. Satama sitoutuu omalta osaltaan viemään täytäntöön valtuuston linjaamat päätökset.

Satamapäätökseen liittyy ripaus myös haikeutta, kun Olympiaterminaalista tulee kirjaimellisesti lähtevien laivojen satama. Silja Linen sinivalkolaivat siirtyvät Olympiaterminaalista Skattalle Viking Linen punavalkoisten alusten jatkoksi. Olympiaterminaali valmistui parahiksi ennen vuoden 1952 olympialaisia. Sieltä on alkanut monen suomalaisen ikimuistoinen Tukholman risteily.

Kirjoittaja on Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut