Nykyinen HKL on tarkoitus pilkkoa viideksi osakeyhtiöksi, kertoi Helsingin Sanomat 13. maaliskuuta. Kysymys kuuluu miksi? Nykyisellään HKL:n tuottamat palvelut toimivat erinomaisesti kansainvälisissä vertailuissa ja käsittääkseni vakiokäyttäjätkin ovat palveluun perin tyytyväisiä.
Esimerkiksi vuonna 2019 metrolla ja ratikalla tehtiin yhteensä lähes 150 miljoonaa matkaa, eli kysymys on kaupunkilaisten kannalta jokapäiväiseen elämään vaikuttavasta merkittävästä toimialasta. Suunnitelluista lähdöistä metrossa toteutui 99,87 prosenttia ja ratikan puolella 99,79 prosenttia, siitä on vaikea, ellei mahdotonta laittaa paremmaksi.
HKL tulee säilyttää ehjänä ja johtaa sekä kehittää kokonaisuutena, siten mahdollistetaan kaikkien palveluun vaikuttavien osatekijöiden saumaton yhteistoiminta. Onnistuneella ja oikeaan aikaan tapahtuva yhteinen tekeminen turvaa parhaiten hyvän ja säännöllisen liikenteen tuottamisen. HKL:ta ei tule pilkkoa suunnitelman mukaisesti viiteen eri yhtiöön, historia on osoittanut, että yhtiöillä on taipumus ryhtyä elämään omaa elämäänsä, kukin yhtiö on etupäässä kiinnostunut omasta tuloksestaan.
Lisäksi nykyiset motivoituneet työnsä kehittämiseen sitoutuneet 1200 henkilöä siirtyisivät kaupungin palvelussuhteesta yhtiöiden palvelukseen kohti epävarmaa tulevaisuutta.
Eikö HKL:n bussiliikenteen surkeista ja surullisista yhtiöittämiskokemuksista mitään opittu, nykyisin Stadilla ei ole minkäänlaista omaa bussiliikennetuotantoa, ei yhtiömuodossa eikä missään muussakaan muodossa.
Tapio Havasto Helsinki