Lukijalta: | Paketti jäi hakematta kun se toimitettiin kaupunginosan toiselle puolelle

Tein nettitilauksen ja valitsin lähimmän Smartpostin, hintaan 5,90 euroa.

Valitsin nimenomaan Smartpost-pakettiautomaatin, sillä olen väliaikaisesti liikuntakyvytön ja sovin ystävän kanssa, että hän hakisi lähetyksen puolestani.

En valinnut toimitusta postiin, sillä minulla ei ole tulostinta valtakirjan tulostamista varten, joka vaaditaan jos hakija on joku muu kuin minä.

Seurasin Postin lähetystä nettisivulta, joka ansiokkaasti kertoi paketin saapuvan kello 19 mennessä luukkuunsa. Sovimme ystävän kanssa haun.

Kello 21.28 sain viestin, että paketti onkin toimitettu kaupungiosan toiselle puolelle ”lähimpään noutopaikkaan” ja sen voi hakea ”henkkareiden” kanssa. Soitin myyjälle ja peruin tilauksen.

Miten toimii Postin logistiikka? Kun kantaja ottaa lähetykset mukaansa, eikö hänellä ole mitään tietoa, onko luukkua vapaana.

Olemassa tai ehitettävissä lienee sovelluksia, jotka reaaliaikaisesti voisivat kertoa, kun luukku on tyhjennetty. Mahtaako Posti olla tietoinen tekniikan uusimmista edistysaskeleista?

Postille on turha yrittää valittaa, sillä Posti tuntuu viittaavan kintaalla valituksille, vedoten vain siihen, suurin osa kuitenkin menee perille.

Posti mainostaa lisäksi lisämaksullista tarraa, jolla voi seurata, että tavallinen kirjelähetys menee perille. Mutta eikö lähetyksen toimittaminen perille ole Postin perustoimintaa? Miksi en voi olettaa perillemenoa, ilman lisätarroja.

Lisämausteena sanoisin, että viestityksessä pitäisi käyttää oikeaa kieltä, ”henkkarit” saattaa kuulostaa kivan tuttavalliselta, mutta suosittelisin pitäytymään asiallisuudessa.

Postin digiloikkaa odotellessa

Posti sai tarpeekseen jatkuvista valituksista:  Helsinkiläiselle ostarille avattiin "paketti-ihme"  – Elisa huomasi muutoksen heti

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut