Vaaliareena: Kaupunkibulevardit eivät kuulu Helsinkiin

HU:n vaaliareenalla julkaistaan kuntavaaliehdokkaiden kirjoituksia.

Sujuvan ja ympäristöystävällisen liikenteen kehittäminen Helsingissä on tärkeä asia. Kaupungin kasvun ja monimuotoistumisen myötä liikenteen sujuvuus näyttelee helsinkiläisten arjessa entistä suurempaa osaa. Liikennesuunnittelussa tulee huomioida kaupunkilaisten mahdollisuus valita itselleen sopivin kulkuväline ja sujuvin reitti. Monipuolisten liikennepalveluiden avulla ihmisille tarjotaan toimivia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin.

Joukkoliikenteen kehittämisen ohella meidän pitää huomioida myös yksityisautoliikenteen sujuvuus pääkaupungissa. Toivon ymmärrystä ja hyväksyntää sille tosiasialle, että joillekin oman auton käyttö on välttämätöntä. Kävelykeskustaa suunniteltaessa on syytä ottaa huomioon myös keskustatunnelin rakentaminen autoliikenteen näkökulmaa silmälläpitäen. Pysäköintimahdollisuuksien parantaminen on tärkeää myös yritystoiminnan kannalta. Helsingin keskusta näivettyy, kun liikkeet sulkevat toisensa perään. Tämä johtuu siitä, että asiakkaat suuntaavat suuriin kauppakeskuksiin, joissa on hyvät pysäköintimahdollisuudet.

Huolestuttavinta kaupunkisuunnittelussa on kaupunkibulevardit, joita mielestäni ei pidä rakentaa. Suunnittelu on aloitettu jo Vihdintien ja Tuusulanväylän osalta. Tuhoamme tällä tapaa väylät ja ruuhkautamme Helsingin liikennettä entisestään.

Kaupunkibulevardit toteutuessaan ruuhkauttavat liikenteen Helsingin keskustaan ja sieltä poispäin. Tämä tulee vaikuttamaan Helsingin elinkeinoelämään, koska kuka haluaa toimistoaan huonojen liikenneyhteyksien päähän. Hyötyjinä tässä tulevat olemaan Helsingin ympärillä olevat kaupungit, joihin toimistot tulevat siirtymään parempien liikenneyhteyksien päähän.

Mietitään vielä Tuusulanväylää, joka johtaa Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lentokentällä tehdään terminaalilaajennuksia ja varaudutaan tulevaisuuden entistä suurempaan matkustajamäärään. Samaan aikaan Helsinki on aloittanut suunnittella, miten voidaan bulevardisoida lentokentän kannalta tärkein pääväylä. Kaikki turistit eivät kuitenkaan käytä junayhteyttä, joka olisi muutenkin voitu toteuttaa järkevämmin. Itä-Helsingistä lentokentälle kestää vähintään tunnin verran jo nyt. Autolla saman matkan taittaa parhaimmassa tapauksessa 20 minuuttiin. Autoliikenne kentälle on turvattava jatkossakin.

Helsingissä täytyy voida liikkua muullakin kuin kävellen ja polkupyörällä. Tämä täytyy huomioida kaupunkisuunnittelussa ympäri Helsingin niin Kruunuvuorenrannassa kuin Hernesaaressa.

Sebastian Franckenhaeuser Herttoniemen Kokoomuksen puheenjohtaja kuntavaaliehdokas (kok.)

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut