Pääkirjoitus: Helsingin keskustaan on edelleen paljon syitä mennä, mutta niistä pitää muistuttaa ja uusia luoda

Keskustaan pitää päästä jatkossakin sujuvasti kaikilla kulkumuodoilla, kirjoittaa päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo

Liikenneratkaisut, verkkokauppa ja etätyön lisääntyminen sekä asumisen ja toimitilojen hintataso olivat syitä, miksi Helsingin ydinkeskustan elin- ja vetovoimasta ehdittiin olla huolissaan jo ennen koronan alkua. Pandemian myötä huoli on moninkertainen. Kaikki edellä mainitut syyt ovat yhä voimissaan tai voimistuneet, mutta niiden lisäksi korona vei keskustasta turistit ja työmatkustajat, niin koti- kuin ulkomaiset.

Koronaisku on ollut Helsingille ja varsinkin sen keskustalle raju.

Epätoivoon ei kuitenkaan kannata vaipua, ja siihen on useita syitä. Ensinnäkin on olennaista, että Helsingin keskustan vetovoimasta keskustellaan niinkin laajasti ja painokkaasti, kuin nyt tehdään. Se kertoo, että huoleen on herätty ja se tunnustetaan. Jos näin ei olisi, jatkuisi alamäki varmasti. Nyt suunta on mahdollista muuttaa. Toiseksi keskustelu kertoo, kuinka tärkeä pääkaupungin elävä ja vetovoimainen keskusta on koko maan kannalta. Kolmas ja tärkein syy on se, että keinoja Helsingin keskustan vetovoiman lisäämiseksi on useita – ja ne ovat niin houkuttelevia, että väkeä keskustaan kyllä varmasti tulevaisuudessakin saadaan.

Samalla on hyvä myöntää tosiasiat. Jos keskusta olisi jätetty siihen tilaan, missä se oli esimerkiksi viisi tai kymmenen vuotta sitten, ei se menestyisi nykymaailmassa, vaikka koronaa ei koskaan olisi tullutkaan. Sama pätee keskustassa toimiviin yrityksiin – maailma muuttuu ja keskustan sekä siellä toimivien yritysten on muututtava sen mukana.

Toinen tosiasia on se, että keskustaan pitää päästä jatkossakin sujuvasti kaikilla kulkumuodoilla. Poliitikkojen juupas eipäs -väittely joukkoliikenteen ja yksityisautoilun välillä ei johda muuhun kuin siihen, että ideologisen kinan jatkuessa jatkuu myös näivettyminen. Tarvitaan sekä että -ratkaisu.

Kasarmitorin jättiterassi ja upea Helsinki Bienaali ovat oivia esimerkkejä siitä, miten kaupunki voi välillisesti houkutella keskustaan lisää ihmisiä. Yrittäjien vastuulle jää yleisömassan tuoman potentiaalin kaupallistaminen. Ravintolat, hotellit, kulttuuri, tapahtumat, palvelut, meri ja moni muu vetovoimatekijä kyllä houkuttavat väkeä läheltä ja kaukaa keskustaan, kunhan niistä muistutetaan ja ne ovat käytettävissä helposti ja terveysturvallisuus huomioiden.

Helsingin Uutiset kantaa oman kortensa kekoon julkaisemalla Ytimessä-teema n, joka toivottavasti osaltaan ruokkii ydinkeskustan vetovoimaa.

Karri Kannala

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut