Kiikariolut, nollaolut, AF... Alkoholittomalla oluella on monta näppärää nimeä. Aikaisemmin niitä kutsuttiin tunnelman tappajiksi, ilonpilaajiksi tai kauneimmillaankin autoilijan oluiksi.
Viimeisen kahden vuoden aikana alkoholittomista bisseistä on tullut trendijuoma. Se tuntuu kelpaavan mihin vain. Esimerkiksi vallilalaisessa urheilukaupassa on juoksukenkien vieressä näyttävä kylmäkaappi täynnä alkoholitonta olutta. Olutmerkki on saanut tuotteensa luontevaksi osaksi urheilijoiden elämäntapaa.
Ruokakaupoissa muutos on ollut räjähdysmäinen. Yksi hylly ei riitä, vaan alkoholittomia oluita voi olla metritolkulla ja parhailla paikoilla. Valinnanvaraa on useamman kymmenen tuotteen verran. Yhä useampi näistä on nykyään aidosti hyvän makuista juomaa.
Isot ja perinteiset olutbrändit, kuten Heineken ja Karjala pitävät alkoholittomista oluistaan kovaa ääntä luonnollisesta syystä. On paljon hyväksyttävämpää painattaa olutmerkin logo jääkiekkoilijan pelipaitaan tai formula-autoon, kun alla on maininta 0,0%. Itse logo on tietysti sama. Ajatuksessa on vähän samaa kuin menneiden vuosikymmenien I-olutmainoksissa. Tuolloin vahvempia tuotteita ei saanut mainostaa lainkaan.
Osaan alkoholittomista oluista käytetään paljon sokeria. Energiaa saattaa olla lähes yhtä paljon kuin niin sanotussa III-oluessa. Ylimääräisen energian suhteen ei kuitenkaan kannata olla huolissaan. Harva jaksaa juoda yhtä-kahta alkoholitonta enempää. Normikaljaahan voi mennä litroja.
Kun alkoholitonta olutta juodaan vähemmän, kovakaan hinta ei välttämättä kirpaise. Helsinkiläisellä kattoterassilla testattiin kuitenkin kipurajaa, kun alkoholiton olut maksoi 7 euroa. Kaupoistakin löytyy erikoisuuksia, jotka maksavat moninkertaisesti tarjousbisseen verrattuna.
Tiedän, että osa naisista varoo laittamasta someen kuvia, jossa kippistellään alkoholittomalla oluella. Tällaista kuvaa on totuttu pitämään vihjeenä raskaudesta ja kommenttikenttä voi täyttyä vilpittömistä onnittelutoivotuksista. Darravapaan kaltaiset Instagram-tilit ovat tehneet alkoholittomuudesta kuitenkin entistä luonnollisempaa etenkin nuorempien keskuudessa.
Aapo Siippainen
uutispäällikkö
aapo.siippainen@media.fi