Pääkirjoitus: Koululaisten turvataitorata on hieno avaus, mutta sille ei saisi olla edes tarvetta

Päätoimittaja Karri Kannala pohtii, miten Helsingissä on päädytty tilanteeseen, että lapsille pitää opettaa turvataitoja. Johanna Erjonsalo

Helsingissä lapsia opetetaan kohtaamaan koulumatkojen pelottavia tilanteita. Miten kohdata päihtynyt? Mitä teen huumeneulalle? Muun muassa näitä kysymyksiä oppilaat pohtivat turvataitoradalla Maunulassa.

Turvataitorata on osa Kaupunki kuuluu kaikille -hanketta, joka on yksi kaupungin turvallisuussuunnitelman kärkihankkeista. Maunulassa kiinnostus rataa kohtaan heräsi koulun kuraattorin Jenni Kovasen mukaan erityisesti oppilaiden kertomuksista. "Oppilailta on kuultu turvattomuuden kokemuksia. Lähdimme siltä pohjalta miettimään, että tällainen olisi tosi tärkeä", Kovanen totesi Helsingin Uutisten haastattelussa.

Oppilaiden turvattomuuden kokemukset ovat liittyneet paitsi koulumatkoihin myös vapaa-aikaan. Koulumatkat kaksikielisessä koulussa voivat olla pitkät. Esimerkiksi liikennevälineissä matkalla kouluun voi joutua kohtaamaan monenlaisia tilanteita. Päihtyneiden aikuisten joukot saattavat pelottaa.

Toimintaradan kaltaisia tilanteita oppilaat voivat Maunulassa kohdata esimerkiksi Maunula-talon läheisyydessä. Myös S-marketin ympäristö nousee jatkuvasti oppilaiden puheissa esille. Kouluun on kantautunut tietoa, että oppilaat ovat huudelleet päihtyneille henkilöille ainakin S-marketin edustalla. Myös tähän on koulussa puututtu keskustelemalla.

Pelottavat tilanteet eivät koske vain Maunulaa. Ne ovat valitettavasti arkea yhä useamman koululaisen matkoilla eri puolilla pääkaupunkiseutua.

On hienoa, että Helsinki on reagoinut asiaan, monellakin tapaa. Turvataitorata voi olla jopa huomattavasti halvempi ja tehokkaampi tapa auttaa oppilaita, kuin itse juurisyyn kitkeminen, minkä pitää myös olla painokkaasti kaupungin agendalla.

Toisaalta voidaan myös esittää kysymys: miksi ja miten Helsingissä on päädytty tilanteeseen, jossa oppilaiden, jopa pienten lasten, turvattomuuden tunne on kasvanut niin suureksi, että sitä varten tarvitaan erillistä opetusta? Tätä kysymystä tulisi kaikkien Helsingin virkamiesten ja poliitikkojen pohtia. Vastauksen pitäisi olla sellainen, jolla nyt tärkeä "oppiaine" jäisi mahdollisimman pian tarpeettomaksi.

Karri Kannala

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut