Pääkirjoitus: HSL:n on vaikean, mutta toivottavasti ei mahdottoman yhtälön edessä

Päätoimittaja Karri Kannala toteaa, että HSL on vaikean yhtälön edessä. Johanna Erjonsalo

Helsingin seudun liikenteen (HSL) toisen neljänneksen osavuosikatsaus ennakoi, että vuoden 2021 tulos jää noin 18 miljoonaa euroa alijäämäiseksi.

Tulos painuu selvästi alijäämäiseksi, vaikka HSL on vuonna 2021 saanut Traficomilta 69,3 miljoonaa euroa koronatukea. Vuonna 2020 HSL teki yli 70 miljoonaa euroa alijäämäisen tuloksen.

Alijäämä johtuu siitä, että valtion koronan vuoksi määräämät sulkutoimet ovat jatkuneet selvästi HSL:n oletusta pidempään. Osavuosikatsaus arvioi, että HSL-alueella tehdään tänä vuonna 235,8 miljoonaa joukkoliikennematkaa, mikä on lähes 40 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

HSL:n lipputulot tammi-elokuussa 2021 olivat 142,3 miljoonaa euroa. Vuoden 2019 vastaavana aikana lipputuloja kertyi 250,9 miljoonaa euroa.

Valtion koronatuki olisi tarpeen myös tulevina vuosina, sillä talouden haasteet jatkuvat. "Pidempiaikaisessa suunnittelussa arvio on että vielä vuonna 2024 olemme kahdeksan prosenttia alle 2019 vuoden matkustajatason", totesi HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen Helsingin Uutisten haastattelussa.

Liikkumisen murros on suuri ja todennäköisesti myös pysyvä. Jo ensi vuonna on nähtävissä, missä määrin matkustajat palaavat joukkoliikenteen käyttäjiksi. Etätyöt tulevat todennäköisesti jäämään selvästi korkeammalle tasolle kuin ennen koronaa, varsinkin pääkaupunkiseudulla.

HSL on hakenut säästöjä, mutta samalla se on pyrkinyt turvamaan kattavan joukkoliikenteen tarjonnan. Nykänen ei ota kantaa siihen, joudutaanko esimerkiksi lippujen hintoja ensi vuonna korottamaan, mutta myöntää, että tätäkin vaihtoehtoa joudutaan arvioimaan.

Yksi suurimmista kysymyksistä on, miten matkustajat saadaan takaisin busseihin, metroihin, ratikoihin ja lähijuniin. Se vaatii HSL:lta myös merkittävää omaa aktiivisuutta, josta hiljattain toteutettu merkittävä alennuskampanja on onnistunut esimerkki.

Koska etätyön ja sen myötä liikkumisen muutos on pysyvä, pitäisi HSL:n hakea jo nyt myös pysyviä säästöjä. Samaan aikaan sen tulee kuitenkin pystyä haalimaan uusia joukkoliikenteen käyttäjiä, mikä ei ole helppoa, varsinkaan jos hinnat nousevat. Potentiaalia on muun muassa Espoon ja Vantaan suunnalla, missä asuu paljon kahden auton perheitä.

Vaikea yhtälö, jonka ratkaiseminen veronmaksajien kannalta kestävällä tavalla on hyvin haastavaa, mutta pääkaupunkiseudun menestyksen kannalta olennaista.

Karri Kannala

karri.kannala@media.fi

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut