Helen Oy suunnittelee ulkoistavansa kiinteistöyksikön työntekijät vuoden 2022 alkupuolella. Näinkö Helen palkitsee pitkäaikaisista työsuhteista?
Työntekijöiden tavoitteena on ollut tuottaa yhdessä työnantajan kanssa Helsingin kaupungin asukkaille ja asiakkaille sähköä ja kaukolämpöä.
Helenin arvot ovat yhteistyön mestaruus, ihmiseltä ihmiselle, maailmanluokan osaaminen ja pane tuulemaan.
Helen on voinut arvojensa mukaisesti luottaa kiinteistöyksikön työntekijöiden toimintaan varsinkin ongelmatilanteissa. Henkilöstö on pystynyt ennakoimaan poikkeavien tilanteiden syntymistä, reagoimaan ketterästi ja turvaamaan tuotantoa esimerkiksi toimintahäiriöissä. Tämä kaikki on tarkoittanut sitä, että Helen on pystynyt minimoimaan taloudelliset menetyksensä. Syntyykö maailmanluokan osaamista siitä, että tuupataan osaavaa henkilöstöä ulos Helenistä? Tarkoittaako arvojen ”pane tuulemaan” käytännössä henkilöstön tuulettamista ulos?
Viimeaikaisten toimien perusteella näyttää siltä, että Helen Oy:n ainoa tarkoitus on tuottaa omistajalleen mahdollisimman paljon voittoa. Tätä ajattelua tukee myös se, että Helen nosti kaukolämmön hinnoittelua 30 prosentilla lokakuusta alkaen.
Ahneuden huippuna ammattitaitoisille ja luotettaville kiinteistöyksikön työntekijöille osoitetaan ovea kilpailutusten kautta. Menettelyllä työntekijät siirretään muihin yrityksiin, huonompien työehtojen piiriin.
Helenin tehtävänä on varmistaa pääkaupunkiseudun asiakkaille sähkön ja lämmönjakelu kaikissa olosuhteissa. Valitettavasti osaavien työntekijöiden ulkoistamisen myötä tämä tehtävä todennäköisesti vaarantuu.
Rainer Åhlberg, pääluottamusmies, Seppo Mäki, puheenjohtaja, Stadin energia-ammattilaiset JHL ry.