Pääkirjoitus: Nopea junayhteys syö Tampere-Pirkkalan tulevaisuuden "itsenäisenä" kenttänä – selkeä rooli Helsinki-Vantaan kakkoskenttänä olisi uskottavampi tie

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo
Karri Kannala

Karri Kannala

Suomessa on yksi aidosti kaupallisesti elinvoimainen lentokenttä, ja se on Helsinki-Vantaa. Lisäksi on liuta alueellisesti tärkeitä maakuntakenttiä, kuten Turku, Tampere-Pirkkala, Jyväskylä, Joensuu, Rovaniemi ja erityisesti Oulu. Oma lukunsa ovat lapin turismin kannalta elintärkeät kentät.

Helsinki-Vantaa oli ennen koronaa kovassa kasvussa. Monia palkintoja voittanut ja vahvasti tulevaisuuteen investoiva ja uskova kenttä on koko Suomen kannalta elintärkeä. Käänteisesti sen merkitys nähtiin, kun koko Aviapoliksen alueen vahvassa nousukiidossa ollut elämä luhistui koronapandemian alettua. Onneksi elpyminen on alkanut.

Tampereen seutu on lentokentän suhteen ajanut jo pitkään kaksilla rattailla, tai paremminkin raiteilla. Seudulla halutaan tiukasti pitää kiinni Tampere-Pirkkalasta ja sen riittävän kattavasta reittitarjonnasta. Välilaskulla Helsingin, Riikan tai Tukholman kautta Tampereelta pääsee lentämällä käytännössä minne vain. Puolustusvoimien tarpeet edesauttavat Tampereen seutua kentän elinvoiman edunvalvonnassa.

Samaan aikaan Tampere lobbaa voimakkaasti pääradan kehittämistä ja mahdollista lentorataa. Lobbaus on onnistunut vuosien saatossa vähintään tyydyttävästi ja hanke on monien mielestä kiilannut jo selvästi Turun tunnin junan ohi. Raideyhteyden lobbaus onkin perusteltua ja relevanttia: erittäin vetovoimainen Tampere ja Tampereen seutu pitää olla nopeasti ja helposti saavutettavissa – se on niin Suomen kuin Tampereen seudun etu.

Pirkanmaan elinkeinoelämän ja monen muun näkökulman kautta Tampere-Pirkkalan puolustaminen on sekin ymmärrettävää. Aikanaan Tamperelaisen päätoimittajana tein sitä myös itse.

Samaan aikaan on pakko todeta, että jos ja kun junayhteys Tampereelta Helsinki-Vantaalle nopeutuu tulevaisuudessa selvästi, on Tampere-Pirkkalan tulevaisuutta kaupallisesti elinvoimaisena kenttänä entistä vaikeampi uskottavasti perustella. Nopean junayhteyden myötä lentokentän alueellinen merkittävyys olisi olennaisesti vähäisempi kuin esimerkiksi Oulussa, Jyväskylässä tai Joensuussa.

Tampereella kannattaisi muuttaa strategiaa: Tampere-Pirkkalan elinvoimaa voitaisiin lobata Helsinki-Vantaan ja pääkaupunkiseudun kakkoskenttänä, Euroopan metropolikaupunkien sivukenttien tapaan. Tai sitten rakentaa tulevaisuus nopean ja tiheän junayhteyden varaan. Myös näiden kombo voisi vielä toimia. "Itsenäinen" elinvoimainen Tampere-Pirkkala ei sen sijaan ole realismia yhdessä nopean junayhteyden kanssa. Samalla säästyisi energiaa, kun jokaisen lentovuoroa uhkaavan karsinnan yhteydessä ei tarvitsisi käydä valtavaa lobbaustaistelua.

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut