Vaikka merenkulku aiheuttaa vain 2-3 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä, meret varastoivat yli 90 prosenttia ilmastonmuutoksen aiheuttamasta lämpötilan noususta.
Laivaliikenteen päästöt ovat kasvaneet yli 30 prosentilla parin viime vuosikymmenen aikana. Kansainvälinen merenkulkujärjestö on asettanut tavoitteeksi vähentää laivaliikenteen päästöjä 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Suomen mielestä merenkulun tulee olla hiilivapaata jo tuolloin. Myös Euroopassa varustamot ovat penänneet kovempia päästötavoitteita.
Polttoainekulutuksen vähentämiseksi valtamerilaivoja ajetaan aiempaa hitaammin. Nopeuden tiputtaminen viidenneksellä alentaa päästöjä noin neljänneksellä. Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi aluskokoja kasvatetaan edelleen ja konetehoja alennetaan. Samalla laivojen itsenäinen jäissä kulkukyky heikkenee, mikä lisää jäänmurtajien tarvetta leudommista talvista huolimatta. Näemme jäänmurtajia jatkossakin Katajanokan rannassa.
Ensi vuonna Helsingin satamalaitureihin kiinnittyy aiempaa ilmastoystävällisempiä aluksia. Tallink Siljan maakaasulla kulkeva autolautta aiheuttaa vähemmän ilmanlaatua heikentäviä päästöjä. Finnlinesin uudet rahtilaivat ovat satamissa päästöttömiä toimiessaan siellä sähköllä.
Vaikka merenkulun ilmastohaasteet ratkaistaankin kaukana avomerellä, Helsingin Satama tekee voitavansa päästöjen vähentämiseksi. Tänä vuonna investoimme maasähköön Eteläsatamassa ja ensi vuonna Vuosaaressa ja Länsisatamassa. Pian kaikki Ruotsin ja Tallinnan autolautat voidaan kytkeä sataman sähköverkkoon. Ilmasto- ja hiukkaspäästöt vähentyvät, kun laivojen ei tarvitse tuottaa sähköään omilla dieselgeneraattoreillaan.
Länsisatamassa laivat voidaan kiinnittää laituriin uuden automaattijärjestelmän avulla, mikä nopeuttaa laivojen tuloa ja lähtöä. Kun aikataulu on väljempi, laivoja voidaan ajaa hitaammin ja vähentää päästöjä.
Helsingin Sataman hiilineuraalisuusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi olla hiilineutraali 2035 mennessä. Ohjelma sisältää lukuisia toimia, kuten rakentamisen hiilijalanjäljen pienentämistä ja vähäpäästöisimpien työkoneiden käyttöä. Parhaillaan selvitämme, voimmeko kiristää aikataulua vielä viidellä vuodella.
Kirjoittaja on Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja.