HSL on julkaissut päivitetyn liikennöintisuunnitelman julkisen liikenteen uudistuksesta Helsingin keskustassa ja kantakaupungin alueella. Julkisen liikenteen kehittäminen on tärkeää, mutta uudistusten tulee olla parempia kuin olemassa olevat ratkaisut.
Raitiotielinja 4:n uusi suunnitelma ei johda parempaan ratkaisuun eikä tyydytä ihmisten liikkumistarpeita. Nykyinen raitiolinja 4 palvelee päivittäin 26 000 matkustajaa ja on siten linjoista eniten käytetty. Nykyinen reitti, tiheät vuorovälit, laajat liikennöintiajat sekä sopivat pysäkkivälit palvelevat käyttäjiä hyvin. On myös hyvä muistaa, että linja on erittäin suosittu matkailureitti.
Raitiolinja 4:n suunnitteilla oleva reittimuutos läpi Taka-Töölön tuo turvallisuusriskin lisäksi mukavuushaitan Topeliuksenkadun asukkaille. Katu on ahdas ja kiskottamisen myötä ratikkakaista nousisi ajokaistoja korkeammalle rajoittaen hälytysajoneuvojen mahdollisuuksia kiertää liikenne-esteitä.
Hankkeeseen liittyvät muut muutokset huonontaisivat samalla jo kuluvan vuoden elokuussa uudistettujen ympäristöystävällisten runkolinjabussien 20 ja 30 kulkua Töölön läpi, joskin reitiltä on vähennetty pysäkkejä, muun muassa Töölön sairaalan kohdalta.
Runkolinjojen nykyinen reitti läpi Töölön palvelee riittävästi eikä aiheuta samanlaisia ongelmia Topeliuksenkadulla kuin suunniteltu kallis raitiolinja.
Viimeisimpien lausuntojen mukaan linja 4 mahtuu kulkemaan Mannerheimintietä pitkin suunnitellun pikaratikan ohella, joten tarvetta muuttaa reittiä ei ole. Samalla vältytään kalliilta investoinnilta, ei synnytetä Topeliuksenkadulle ongelmaa eikä hidasteta runkolinjabussien kulkua.
Mimi Wiik, Satu Roberg sekä Munkinseudun ruotsinkielinen kansanpuolue RKP