Lukijalta: | Populistista vastakkainasettelua – kompromissi Malmin kentässä olisi mahdollinen

Björn Månsson kaipailee demokratian toteutumista Malmin kentällä neuvoa-antavan kansanäänestyksen avulla. Vetoaminen tehtyihin mielipidemittauksiin ja kuntaäänestystä vaativan lakialoitteen tuloksiin on mielestäni harhaanjohtavaa.

Näissä kyselyissä ei todellisuudessa ole annettu kansalaisille vapaata mahdollisuutta muodostaa mielipidettään. Valittavaksi kansanäänestyksessä annettaisiin vain toinen kahdesta ääripäästä. Tämä on mielestäni populistista vastakkainasettelua.

Varmasti on tulee olemaan kansanäänestyksiä, joissa tarjolla voi olla vain kaksi vaihtoehtoa. Malmin kentän suhteen vaihtoehtoja on kuitenkin useita.

Näen mielelläni, että kentän kohtalosta pidetään kansanäänestys, mutta yhtenä vaihtoehtona tulee mukana olla myös kompromissi. Vasta sitten voidaan puhua kansan mielipiteen kuulemisesta.

Niin kaupungilla kuin kentän puolustajilla on hyvät argumentit. Kaupunki tarvitsee rakennustilaa, mutta suunnitelmat ovat kokeneen takaiskuja. KHO on viisaudessaan estänyt suuressa määrin kaupungin rakennustoimintaa.

Suunnitelmat asuntorakentamiseksi Sipoolta Helsingille siirretyllä alueella tyrmättiin; oikeus katsoi alueen käytön liikaa häiritsevän Natura 2000-luonnonsuojelualuetta. Saman kohtalon kokivat myös Helsingin suunnitelmat sisääntuloväylien bulevardisoinnista. Tällä kertaa hallinto-oikeuden päätökseen johtivat naapurikuntien pelot yksityisautoilulle aiheutuvista hidastuksista.

Malmin kentän lopullinen alasajo veisi Helsingin luonteesta jotain hyvin oleellista. Kenttäyhdistyksen argumentit perustuvat kuitenkin epämääräisiin viittauksiin luontoarvoista, historiasta ja pienilmailun kaupallisen kannattavuuden vaatimasta tilasta.

Argumentit ovat ahkerasti toistettuina tulleet lähes totuuksiksi. On mielestäni kuitenkin vaikea nähdä runollisia luontoarvoja alueella, jossa on maan toiseksi vilkkain lentoasema, sekava, osittain kaatopaikkaa muistuttava teollisuusalue, autojen varastopysäköintialueita ja moottoripyörien kilpa-ajorata kolmen vilkkaan liikenneväylän rajaamalla alueella.

Lentotoiminta tietysti tarvitsee kiitoradan, mutta ei kahta. Alue on niin suuri, että sekä ilmailulle että asuntorakentamiselle olisi tilaa. Tilanne suorastaan huutaa kompromissia.

Björn Månssonin tapaan haluaisin itsekin suojella ilmailutoimintaa Malmilla. Vallitseva ristiriita on hyvä esimerkki neuvotteluosaamattomuudesta.

Kumpikin osapuoli, kaupunki ja kenttäyhdistys, näkee vain omat etunsa. Kompromissi säilyttäisi ilmailun Helsingissä, ja samalla antaisi kaupungin tarvitsemaa asuntorakennusmaata ja mahdollisuuden koillisen Helsingin kehittämiselle. Kaikki voisivat sanoa voittaneensa.

Matti Perttilä,

FT, Puistola

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut