Nyt kun Uudenmaan Kela-taksipalvelut siirtyivät vuodenvaihteessa Menevältä Suomen Lähilogistiikka Oy:lle sekä Taksi Helsingille, ei homma tunnu toimivan edelleenkään.
Alueellisen tilausnumeron puhelinpalvelu on jatkuvasti ruuhkautunut ja taksin saaminen tuntuu olevan kiven alla. Mikäli taksin onnistuu saamaan, on allekirjoittaneellekin jo tämän vuoden puolella kahdesti käynyt niin, ettei taksi tule ollenkaan ja varattu lääkäri- tai laboratorioaika menee ohitse.
Asiakkaalle tästä koituu paljon harmia ja terveyskeskukseen saa olla koko ajan soittamassa, miksi ei tullut varaamalleen ajalle ettei saa turhaa peruutusmaksua. Ja sitten joutuu taas varaamaan uuden ajan, joita niitäkään ei ole helppo tai nopea saada!
Uusi palveluntuottaja "markkinoi" tilauskeskuksensa kautta, että nyt on mahdollisuus tilata samalla kertaa useampiakin kyytejä 2 viikkoa eteenpäin, mutta niistä varauksista ei ole mitään hyötyä, koska vasta ao. päivänä kyydit tarjotaan kuljettajille. Takseja joko on ttai ei ole. Eli asiakas jää joka tapauksessa tyhjän päälle, mikäli taksia ei löydy, tilasipa sen sitten aikaisemmin tai samana päivänä.
Ikävää on myös se, että kuljettajien taso on hyvinkin vaihtelevaa osaamisen, kielitaidon ja liikennetuntemuksen osalta. Usein saa itse olla navigaattorina kuljettajalle, että pääsee oikeaan osoitteeseen. Tai olla opastamassa kuljettajaa, miten pyörätuolilla liikkuvan kanssa toimitaan muun muassa auton hissiä käytettäessä.
Ikäihmiset eivät välttämättä myöskään puhu kuin omaa äidinkieltään suomea tai ruotsia, eikä sitä heiltä voi voi vaatiakaan.
Esitänkin tätä kautta avoimen kysymyksen Kelalle sekä näille uusille palveluntuottajille, miksi homma ei edelleenkään toimi? Kilpailutuksen tulos on tullut ajoissa ja aikaa on ollut varmistaa palvelun toimivuus ja käytännöt jo silloin, eikä vasta kun uusi sopimus alkoi tammikuussa. Nyt vain hoetaan, että tämä uusi systeemi on aiheuttanut kaaoksen?
Täytyykö asiakkaan nyt tilata nyt taksi hakemaan jo 2 tuntia aikaisemmin ennen sovittua lääkäriaikaa ja istua hoitolaitoksen pihalla sitten pakkasessa odottamassa sisäänpääsyä, että ei myöhästy vastaanotolta? Moni paikka ei suosittele turhaa oleskelua sisällä koronan vuoksi.
Kyydit ovat elintärkeitä ikäihmisille, liikuntarajoitteisille ja muutoin sairaille, miksi tähänkään ei voi enää luottaa? Kuka tästä ottaa vastuun?
Keppimummo