Pääkirjoitus Sota iskee taas pääkaupunkiseudun matkailu- ja palvelualaan – Finnairin kohtalo on koko Suomen kannalta kriittinen

Pietarin ja Helsingin välisen matkustajaliikenteen oli tarkoitus alkaa tulevana keväänä. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan. Syynä on pitkittynyt koronatilanne ja rajoitukset sekä viimeisimpänä syynä Ukrainan sota.

"Sodan syttymisen jälkeen liikenteen käynnistymiselle ainakaan tänä vuonna ei olisi luonnollisesti ollut mitään edellytyksiä. Aloitus siirtyy näillä näkymin aikaisintaan ensi vuoteen", toteaa Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

Ukrainan sota vaikuttaa Helsinkiin tuntuvasti ja useita eri reittejä. Pietarin laivaliikenne on vain yksi esimerkki, mutta jokainen ymmärtää mittaluokan senkin kautta: viime viikkojen aikana kausiluonteiset kansainväliset risteilijät ovat peruneet kesäkaudelta käyntinsä Pietarissa. Kansainvälisiä risteilijäaluksia kävi Helsingissä vuonna 2019 yli kolmesataa. Viime vuonna aluskäyntejä oli koronan vuoksi kymmenkunta ja nyt sota vesitti toiveet nopeammasta elpymisestä.

Koronarajoitusten purusta ehdittiin innostua myös Finnairilla ja pääkaupunkiseudun kannalta tärkeällä Aviapoliksen alueella. Sota kuitenkin käänsi tilanteen taas huonompaan suuntaan.

Finnairin strategia nojaa Aasian liikenteeseen ja se taas siihen, että Finnairilla on ollut sinne hyvä reitti Venäjän yli. Nyt tuo reitti ei ole käytettävissä. Venäjän ylilentokielto murjoo Finnairia ja sen henkilöstöä. Yhtiö aloitti koko ohjaamo- ja matkustamohenkilöstöä koskevat muutosneuvottelut lomautuksista.

Finnair tarvitsee akuutisti lisää tukea. Pelkkä akuutti tukikaan ei auta, jos lentokiellosta tulee pitkä, on koko yhtiön olemassa olo nykyisen kokoisena aidosti vaarassa. Se taas on uhka koko Suomen matkailulle, elinkeinoelämälle, huoltovarmuudelle ja niin edelleen.

Toki Finnair tutkii ja testaa Venäjän ilmatilan kiertäviä reittejä, mutta ne tuovat rutkasti lisää lentoaikaa ja kustannuksia eivätkä edistä päästövähennyksiä, joita ilmastonmuutoksen jyllätessä on etsitty tiuhaan. Samalla Helsinki-Vantaan sijainnin Finnairille tarjoama kilpailuetu suhteessa muihin lentoyhtiöihin rapautuu.

Uudenmaan ja varsinkin pääkaupunkiseudun elinkeinoelämä ja työllisyys ottivat jo koronan takia suurimman iskun. Nyt sota lyö, yhtään muita alueita ja vientiyrityksiä väheksymättä, eniten pääkaupunkiseutua, kun viennin lisäksi kärsijänä on matkailu- ja palveluala. Myös Ukrainan pakolaisten suurin paine kohdistunee pääkaupunkiseudulle.

Toivottavasti tämän kriisin talous- ja työllisyystoimissa ei kerätä alueellisia irtopisteitä, vaan valtiovalta huomioi nyt riittävällä tavalla pääkaupunkiseudun kovan paineen. Finnairin, Helsingin, Vantaan ja Uudenmaan kannattaa pitää aiheesta yhdessä ääntä.

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut