Eräässä laulussa perutaan häät ja yhteinen hautapaikka. Helsingin kaupunginvaltuusto aloitti ”poikkeuksellisesti” asemakaavojen perumisen Kruunuvuorenrannasta.
Nyt voidaan perua miljardihanke maisemaa rumentavista ja Korkeasaaren eläimiä häiritsevistä silloista Kruunuvuorenrantaan. Näyttää siltä, että uuden asemakaavan laatimisen aloittamisesta menee ainakin 10 vuotta rakentamiseen
Esimerkiksi Östersundomiin ei ole saatu vuoden 2006 jälkeen minkäänlaista kaavaa eikä rakentamista. Nyt rakentaminen viivästyy ja vähenee Kruunuvuorenrannassa.
Joukkoliikenteen tarve vähenee etätyönkin lisääntymisen takia, joten kulkijat voitaisiin kuljettaa raitsikalla Laajasalosta metroon Herttoniemeen.
Perutaan Malmin lentokenttäalueen rakentaminen. Kun kotimaan lennoillekin pitää mennä pari tuntia ennen Seutulaan, voitaisiin Malmilta lentää sähkölentokoneilla paljon nopeammin.
Perutaan Hämeentien pyhittäminen joukkoliikenteelle ja pyöräilijöille. Annetaan ajaa suoraan henkilöautoillakin Helsingin keskustasta valtateille muualle Suomeen.
Rautatieaseman alittava pyörätunneli on jo liian pitkällä peruttavaksi. Edellämainituista saaduilla säästöillä voidaan kuitenkin tunnelin jatkoksi tehdä yli 50 vuotta suunniteltu Kaisaniemenpuiston remontti.
Puretaan Vanhankaupunginkosken pato ja kaikki jokeen ihmisen tekemät rakenteet, kuten laiturit ja sillat. Loppuukoon lasten ja muiden uinti Pikkukoskella ja kalojen nousu Vanhankaupunginkosken itähaarassa!
Ratkaisuksi kalastajat ovat ehdottaneet uutta patoa. Mikä luonnonmukainen joki se sitten on, jos pato korvataan uudella padolla? On muitakin arvoja kuin kalastus! Ymmärrän kalastuksen ruoaksi, mutta en pelkästään huviksi. Ja senkö takia historiallinen pato pitäisi purkaa?
Jorma Väkiparta, diplomi-insinööri, Helsinki