Ville Haapasaari | Ukrainan sota muutti Suomen logistista asemaa

Suomen turvallisuuspoliittinen asema muuttui dramaattisesti Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Samalla myös logistinen asemamme muuttui epäsuotuisammaksi. Yhteytemme maailmalle ovat olleet monin tavoin riippuvaisia Venäjästä.

Venäjän ilmatilan sulku pakottaa Finnairia lentämään kiertoreittejä Aasiaan. Euroopan ja Aasian välinen lyhyin lentoreitti on kulkenut Helsinki-Vantaan ja Venäjän ilmatilan kautta. Lentoliikenne oli juuri palautumassa koronasta. Nyt Venäjän ja lännen välirikon aikana Finnairin kilpailijat pyrkivät valloittamaan markkinaa, mikä voi pysyvästi heikentää Suomen saavutettavuutta.

Helsingin satamien kautta kulkee vähän Venäjän liikennettä, mutta Ukrainan sodan vaikutus hidastuvan talouskehitykseen on mittava. Itämeren turvallisuustilanteen kiristyminen voi hidastaa koronan jälkeisen laivamatkustamisen elpymistä.

Suuret konttivarustamot ovat lopettaneet merikuljetukset Venäjälle. Valtamerilaivoissa seilaa parhaillaan kohti Venäjää 100-150 tuhatta konttia, joiden uudelleenjärjestelyt maailman satamissa ovat uusi isku koronakriisin haavoittamiin toimitusketjuihin. Tämä vaikuttaa jo ennestään korkeisiin konttirahteihin, toimitusaikoihin ja konttien saatavuuteen.

Venäjän konttiliikenteen vähentyessä varustamojen on rahdattava tyhjiä kontteja nykyistä kaukaisemmista satamista. Suomi on saanut Pietarista tyhjät kontit vientiteollisuuden tarpeisiin edullisesti, kun Venäjälle on ollut enemmän tuontia kuin vientiä. Suomessa tarve on taas ollut päinvastainen.

Päästöjen vähentäminen on tärkeää. EU:n energiatehokkuustavoitteet nostavat erityisesti kuljetuskustannuksia Suomessa. Täällä tarvitaan jäävahvisteisia aluksia, jotka kuluttavat enemmän polttoainetta ja joiden päästöjen kompensaatiomaksut ovat suurempia.

Suomen on parannettava huoltovarmuuttaan ja varmistettava logistisia yhteyksiä länteen.

Öljyn hinta nousi jo ennen Ukrainan sotaa, mikä heikentää pitkistä merikuljetuksista riippuvaisen Suomen asemaa. Kilpailijamaiden isot raideinvestoinnit, erityisesti Eteläskandinaviassa, yhä nopeampiin yhteyksiin kasvattavat Suomen suhteellista etäisyyttä Eurooppaan.

Suomen on reagoitava logistisen asemamme muutokseen. Venäjän ja lännen suhteet ovat todennäköisesti pitkään poikki. Suomen on parannettava huoltovarmuuttaan ja varmistettava logistisia yhteyksiä länteen.

Ukrainan sota on inhimillinen tragedia. Helsingin Satamassa on keskitytty yhteistoiminnassa viranomaisten kanssa auttamaan ja jakamaan informaatiota ukrainalaisille, joita saapuu päivittäin Suomeen muutamia satoja. Satamat ja varustamot myös tarjoavat ukrainalaisten matkan tällä hetkellä ilmaiseksi.

Ville Haapasaari

Kirjoittaja on Helsingin Sataman toimitusjohtaja

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut