Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Matias Pajula: HSL:n lipun hinta vaarassa nousta ilman valtion tukea

Marinin hallitus asetti kautensa alussa kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Hyvä niin. Tavoitteiden asettaminen on kuitenkin vasta alku – ilman toimia tavoitteet eivät vielä auta.

Yksi suurimmista päästöjä aiheuttavista tekijöistä on liikenne. Siksi liikenteen aiheuttamia päästöjä on pyrittävä vähentämään nopeasti. Ihmisten kannustaminen joukkoliikenteen käyttäjiksi siellä, missä se on mahdollista, on yksi keskeisimmistä ilmastotoimista. Joukkoliikenteestä ja sen houkuttelevuudesta onkin tärkeää pitää hyvää huolta.

Koronakriisi on kurittanut Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) taloutta ennennäkemättömällä tavalla. Lipputulot ovat romahtaneet, ja vaikka HSL on tehnyt kaikkensa taloustilanteen korjaamiseksi, eivät ongelmat ole vielä ohi. Maan hallitus myönsi maaliskuussa joukkoliikenteelle 30 miljoonan euron tuen, mutta se riittää vain laastariksi – tarve olisi noin 150 miljoonaa.

Ilman riittävää valtion tukea HSL on tilanteessa, jossa talouden tasapainottamiseksi käytössä on kolme keinoa: palvelutasosta leikkaaminen, lippujen hintojen nostaminen ja koronan takia jo ennestään voimakkaasti kasvaneiden kuntaosuuksien kasvattaminen. Hallituksen tekemästä sote-uudistuksesta johtuen kuntien taloudet ovat jo nyt niin voimakkaan myllerryksen edessä, ettei viimeinen näistä ole realistinen vaihtoehto.

Sekä lippujen hintojen nostaminen että palvelutasosta karsiminen vaikuttaisivat negatiivisesti joukkoliikenteen houkuttelevuuteen. Siksi olemme tehneet kaikkemme tasapainottaaksemme taloustilannetta ilman, että joutuisimme näihin turvautumaan. Ikävä kyllä keinot ovat nyt loppumassa kesken.

Haluan olla rehellinen: ilman valtion tukea saatamme joutua tekemään rajujakin leikkauksia palvelutasoon ja nostamaan lippujen hintoja merkittävästi. Sellaiset toimet vähentäisivät joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja kasvattaisivat liikenteen aiheuttamia päästöjä. Sen haluamme välttää.

Siksi joukkoliikenne tarvitsee nyt kipeästi valtion tukea koronasta selviämiseksi. Mikäli hallitus ottaa asettamansa ilmastotavoitteet tosissaan, on joukkoliikenteelle löydyttävä riittävä tuki kevään lisätalousarviossa.

Kirjoittaja on kaupunginvaltuutettu (kok.) ja HSL:n hallituksen puheenjohtaja