Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Omassa kuplassaan elävät pyöräilyaktivistit ovat itse pyöräilyn suurin vihollinen

Kirjoitin 23.3., että Helsinki käyttää ennätyssummia pyöräväyliin, mutta silti pyöräily on uusimman tutkimuksen mukaan vähentynyt. Tiedot perustuivat viime syksynä tehtyyn liikkumistapatutkimukseen, jonka perusteella helsinkiläiset pyöräilevät entistä laiskemmin, eikä pyöräilyn määrä ole lisääntynyt lainkaan vuodesta 2017.

Tiedot ja lähde oli kirjoituksessani seikkaperäisesti avattu.

Sain kirjoituksestani paljon palautetta, selvästi keskivertoa enemmän. Minulle saakka henkilökohtaisesti saapunut palaute oli enemmän kiittävää kuin negatiivista. Helsinkiläiset lukijat kiittelivät, että pyöräilystä kirjoitetaan kuten asia on, eikä vain himopyöräilijöiden ja/tai ilmastoaktivistien sävyttämänä. Sosiaalisen median keskustelussa ääni olikin toinen, siellä sain kauniisti sanottuna kriittistä palautetta asiaan vihkiytyneiden osalta.

Twitterissä Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo kirjoitti: "Toisin kuin päätoimittaja Karri Kannala antaa virheellisesti ymmärtää, pyöräily ei ole Helsingissä vähentynyt. Toivottavasti Helsingin kaupunkiympäristön toimiala lähestyy Helsingin Uutisia oikaisupyynnöllä. Mielipiteitä on jokaisella, faktojen on oltava yhteisiä."

Kaupunkiympäristön toimiala lähestyikin Helsingin Uutisia pitkän "vastineen" kera. Julkaisimme kirjoituksen mielipidekirjoituksena, sillä pääkirjoituksessani ei ollut mitään oikaistavaa, eikä varsinainen kynnys vastineoikeuteenkaan ylittynyt.

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkosen kirjoittaman "vastineen" toinen lause kuuluu "Kannala on oikeassa siinä, että pyöräilyn kulkutapaosuus ei ole Helsingissä tutkimuksen mukaan lisääntynyt viime vuosina."

Tulenheimon ja hänen hengenheimolaisten kannattaa tosiaan tarkistaa faktat. Juuri tämä on journalistisen uutismedian ja some-vouhkaamisen ja sen myötä tapahtuvan väärän tiedon levittämisen ero.

Hämeentien joukkoliikennekadusta julkaistuille uutisille ja mielipidekirjoituksille luonteva jatkojuttu on kysyä, paljonko pyöräilijöitä on laskentojen mukaan uusilla yksisuuntaisilla pyöräteillä ollut. Tulos ei ollut yllätys: pyöräily Hämeentiellä on lisääntynyt.

Todellinen yllätys tulikin vasta jutun tarkistusvaiheessa. Juttuun haastateltu kaupungin virkamies halusi, että lehtitekstiin vaihdettaisiin sanan "pyöräilijä" tilalle "pyörällä liikkuva". Tätä on ryhdytty toimialalla suosimaan, koska sana "pyöräilijä" ei ole tarpeeksi "inhimillinen viittaustapa". Koska 71 prosenttia helsinkiläisistä ainakin joskus hyppää pyörän selkään, tulee korostaa, että pyörällä "liikkuu ihminen".

Vastausmeiliin oli myös punakynällä korjattu jokainen pyöräilijä-sana "pyörällä liikkuvaksi". Toimittaja vastasi viestiin, että sanaan pyöräilijä kylläkin jo lähtökohtaisesti sisältyy se, että kyseessä on pyörällä liikkuva ihminen. Tämän jälkeen juttuun toivottiin termin vaihtoa sen takia, että jotkut liittävät sanaan "pyöräilijä" negatiivisia mielleyhtymiä.

Nämä esimerkit osoittavat, että pyöräilyaktivistien pyörä keulii ja oma kupla estää näkemästä kokonaisuutta. Valitettavasti heidän liian aktivistimäinen toimintatapansa kääntyy jo pyöräilyä itseään vastaan, kun enemmistö helsinkiläisistä ärsyyntyy. Asiaa voisi olla tervettä pohtia myös kaupunkiympäristön toimialan sisällä.

Pyöräily on monella tapaa tärkeä aihe Helsingissä. Helsingin Uutiset on käsitellyt ja käsittelee sitä laajasti myös jatkossa. Annamme palstatilaa pyöräilyyn liittyville näkökulmille laajasti ja monipuolisesti. Tästä hyvä esimerkki ovat muun muassa Pyöräliiton varapuheenjohtaja Janne Takalan säännölliset kolumnit.

Karri Kannala

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja