Sähköpotkulaudat ovat ratkaisu Helsingin julkisen liikenteen verkoston kuolleisiin kulmiin ja ajan hengen vaatimuksiin. Sen sijaan, että kaupunkilaiset joutuvat vuodesta toiseen hakeutumaan lukuisten kortteleiden päässä oleville liikennepysäkeille, sähköpotkulauta tarjoaa meille liikennevälineen muutamien metrien päässä.
Helsingin pyrkiessä olemaan maailman toimivin kaupunki on täällä liikkumisen perustuttava saumattomuuteen ja jatkuvaan liikkeeseen, ei sen katkoksiin ja umpikujiin.
Haasteeksi sähköpotkulautojen menestykselle ovat muodostuneet niiden pysäköinti ja käyttäjien kohtaamat onnettomuudet.
Tehdään tästä tyhjästä tilasta sähköpotkulautojen pysäköintialue.
Onnettomuuksiin on jo kokeilussa lukuisia ratkaisuja, mutta keskustelu lautojen pysäköinnistä on tuntunut juuttuneen vihavaihteelle.
Ratkaisu pysäköintiongelmaan voisi olla käsiemme ulottuvilla ilman, että joudumme heikentämään lautojen saatavuutta tai sijoittamaan uuden pysäköinti-infrastruktuurin kehittämiseen. Jokaisessa kantakaupungin korttelissa on suojatie ja ajoradalla sen edessä viiden metrin suoja-alue, jolle autoja ei saa pysäköidä.
Tehdään tästä tyhjästä tilasta sähköpotkulautojen pysäköintialue. Laudat eivät estä näkyvyyttä suojatielle, joten niiden läsnäolo tällä vajaan kolmentoista neliön alueella ei vaikuta jalankulkijoiden tai autoilijoiden oikeuksiin.
Sähköpotkulaudat ovat helppokäyttöisyytensä ja esteettömyytensä vuoksi matalan kynnyksen yksilöllinen julkisen liikenteen väline, joka edistää ekologisen kestävän kehityksen tavoitteita muun muassa ilmanlaadun osalta ja voi omalta osaltaan vähentää syitä käyttää yksityisautoa kantakaupungissa.
Niiden määrää tulisikin Helsingissä näistä syistä lisätä ja käyttöä tulisi tukea kuten muutakin julkista liikennettä.
Marko Vuorinen,
dokumenttielokuvantekijä