Päätoimittajalta Valitus HSL:n muka ylisuurista tulospalkkioista on osoitus ymmärtämättömyydestä

Keskustelu Helsingin seudun liikenteen (HSL) tulospalkkiojärjestelmästä on lähtenyt väärille urille, totesi HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula (kok.). (HU 1.6.) Pajula on täysin oikeassa.

Närää on julkisessa keskustelussa herättänyt se, että puoliksi (tällä hetkellä selvästi yli) jäsenkuntiensa rahoituksella toimiva ja valtioltakin tukea saanut HSL on aloittamassa uutta ylimmän johdon kannustinjärjestelmää vuosille 2022–2025. HSL:n hallitus hyväksyi sen viime viikolla.

Palkitsemisjärjestelmä perustuu siihen, että HSL:n strategiset tavoitteet kaudella täyttyvät. Palkkio voisi enimmillään olla 30 prosenttia vuosipalkasta, mikä toimitusjohtaja Mika Nykäsen kohdalla tietäisi noin 48 000 euroa, alemmissa johdon rooleissa 15 prosenttia vuosipalkasta.

Tavoitteiden toteutuminen arvioidaan kauden loputtua vuonna 2026. Tavoitteisiin lukeutuu muun muassa 400 miljoonan euron lipputulot ja 400 miljoonaa matkustajanousua, joka olisi enemmän kuin koskaan ennen.

Uutta palkitsemisjärjestelmää perustellaan muun muassa johdon sitouttamisella. Henkilön pitää olla edelleen palvelussuhteessa HSL:ään rahat saadakseen, palkkionmaksu jaetaan vuosille 2026 ja 2027.

Nykyisin käytössä oleva tuloskortti toteutui tavoitteiden osalta viime vuonna 54,1-prosenttisesti. Tuloskorttiin perustuva tulospalkkio maksetaan henkilöstölle vain, mikäli HSL pääsee talousarvion tavoitetasoon. Muuten tulospalkkiota ei makseta. Vuoden 2021 osalta yhden kuukauden palkasta 54 prosenttia vastaava summa maksetaan koko henkilöstölle. Toimitusjohtaja Nykäsen kohdalla laskukaava tarkoittaa noin 6 500 euron palkkiota.

HSL:n toimintaa arvioiva tarkastuslautakunta kritisoi viime vuotta koskevassa arviointikertomuksessaan tulospalkkioita. "Tarkastuslautakunta kyseenalaistaa tulospalkkioiden (0,6 milj. euroa) maksamisen henkilöstölle tilanteessa missä toiminta on alijäämäistä ja tarvitaan suuria valtionavustuksia". Tarkastuslautakunta totesi, että vaikka talousarvio 2021 toteutui ennakoitua parempana (10,7 miljoonaa euroa), se johtuu pääosin valtion maksamista koronatuista (86,7 miljoonaa).

Uudesta tulospalkkiojärjestelmästä noussut ja sitä kyseenalaistava keskustelu on turha. Lisäksi se osoittaa, että järjestelmää kritisoivat eivät ymmärrä HSL:n ahdingon syvyyttä ja sitä, että palkkioiden laukeaminen edellyttäisi vallitsevassa tilanteessa poikkeuksellisen hyvää onnistumista, mikä taas vaatii johdon sitoutumista. Parannettavaa olisi myös HSL:n kokoluokan ymmärryksessä. Nyt ehdotetut ja varsinkin viime vuodelta maksetut palkkiot ovat johdon osalta edelleen alakanttiin.

Toivottavasti HSL pääsee maksamaan palkkiot täysimääräisinä – silloin jokainen veronmaksaja voisi olla tyytyväinen niin HSL:n talouden, joukkoliikenteen kokonaisvaltaisen kehityksen kuin koko pääkaupunkiseudun elinvoimankin kannalta.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut