Kolumni Satamassa varaudutaan matkailijamäärien kasvuun

Vuoden 1952 Helsingin olympialaiset toivat Suomeen Coca-Colan ja Suomi lanseerasi maailmalle lonkeron. Maailmanhistorian pienin kesäolympiakaupunki Helsinki rakensi kisaturisteille upouuden Olympiaterminaalin. Pieni kansakunta näytti maailmalle parastaan.

Sama tavoite parhaasta matkustuskokemuksesta elähdyttää Helsingin satamaa 70 vuotta myöhemmin. Juhlavuoden kunniaksi vanhaa terminaalia on freesattu alkuperäistä asua kunnioittaen.

Patoutuneiden matkustushalujen purkautuminen on ruuhkauttanut poliisiasemien passijonoja ja lentokenttiä. Helsingin satamassa on varauduttu matkustajamäärien kasvuun. Pandemia-aika hyödynnettiin panostamalla matkustusmukavuuteen ehostamalla terminaaleja, ravintolapalveluita sekä sujuvoittamalla satamaan saapumista pysäköinti-, taksi- ja kaupunkipyöräjärjestelyin. Vastuullista matkailua on edistetty investoimalla sähköautojen latauspaikkoihin ja laivojen maasähköön, mikä vähentää kaupunkialueen päästöjä.

Risteilykesä on alkanut vilkkaasti, kun suomalaiset, virolaiset ja ruotsalaiset ovat löytäneet vaivattoman lähimatkailun. Kaikki Ruotsin ja Tallinnan laivat ovat palanneet reiteilleen. Laivamatkailun matkustajamäärä on vielä 30 prosenttia alhaisempi kuin ennen koronaa. Kaukoidässä koronarajoitukset jatkuvat, eivätkä aasialaiset ole palanneet Suomenlahden laivoille. Aasialaisten osuus risteilyliikenteestä ehti kasvaa merkittäväksi ennen pandemiaa.

Helmikuussa kansainväliset risteilijät näyttivät palaavan isosti Helsingin satamiin koronahiljaisuuden jälkeen. Venäjän helmikuussa alkanut hyökkäyssota synkensi näkymiä. Osa risteilijöistä ei uskaltautunut Tukholmaa idempiin satamiin. Risteilyalusten käyntimäärä on kesällä puolet parhaista vuosista, mikä on kuitenkin iso harppaus pandemiavuosien jälkeen. Kansainvälisen turismin ennakoidaan palaavaan koronaa edeltäneelle tasolle vuonna 2024.

Helsingin Satama tekee kaikkensa turvallisen, sujuvan ja viihtyisän laivamatkustamisen takaamiseksi. Laivamatkustamisen merkitys pääkaupunkiseudulle on suuri. Helsingistä kehittyi Euroopan vilkkain matkustajasatama 2010-luvulla. Normioloissa yli 12,2 miljoonaa vuosittaista matkustajaa tuovat pöhinää keskustan kaduille. Matkustajien alueella kuluttamat lähes 700 miljoonaa euroa työllistävät monta yritystä ja työntekijää. Heikkenevien talousnäkymien alla toivomme että moni tarttuu vielä lähimatkailun mahdollisuuksiin, siitä hyödymme kaikki.

Kirjoittaja on Helsingin Sataman toimitusjohtaja

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut