Mika Nykänen Vetovoimaa joukkoliikenteeseen?

Pandemia on muuttanut liikkumista ja lisännyt etätyötä laajasti, mikä haastaa Helsingin Seudun Liikenteen asiakas- ja rahoituspohjaa. Rakennamme uutta asiakas- ja datalähtöistä liiketoimintamallia.

Haluamme parantaa asiakaskokemusta ja joukkoliikenteen vetovoimaa. Arvioimme uusia mahdollisuuksia, kuten hintakattoa ja uusia lipputuotteita. HSL on myös arvioinut nykyistä vyöhykemallia ja sen vaihtoehtoja. Saimme noin 50.000 asiakkaan näkemyksiä malleja koskeviin kyselyihin ja asiakasryhmien kanssa oli lukuisia työpajoja.

Asiakkaiden mielestä selkeästi suosituin ja vetovoimaisin oli ns. tasatariffi, jossa sama hinta kattaa koko HSL-alueen. Se koetaan selkeäksi, helppokäyttöiseksi ja oikeudenmukaiseksi malliksi, joka tarjoaa nykyistä paremman palvelun. Se on paras keino lisätä joukkoliikenteen vetovoimaa ja se lisää eniten joukkoliikennematkojen määrää.

Ympäristövaikutuksiltaan tasatariffi on paras. Se vähentää parhaiten CO2-päästöjä ja hintasuhteet edistävät parhaiten kestäviä kulkumuotoja. Se vähentää eniten tieliikennesuoritetta ja autokilometrejä positiivisilla kannusteilla.

Liiketoiminnallisesti tasatariffi mahdollistaa uudenlaisia tuotteistuksia. Se mahdollistaa nyt kertalippuja käyttävien ja harvoin joukkoliikenteellä matkustavien kohderyhmissä joukkoliikenteen lisääntyvää käyttöä.

Liiketoiminnan parantamisen on onnistuttava, jotta palvelutaso säilyy.

Omistajakunnat ovat päättäneet HSL:n rahoituksen niin, että tulot muodostuvat asiakkaiden lipputuloista ja kuntaosuuksista eli verovaroista. Tavoitteena on 50-50 -suhde. Operointikustannusten rinnalla infrakustannukset kasvavat.

Kuntien joukkoliikenneinfrainvestointien, kuten Kruunuvuorensillan, Länsimetron ja Raide-Jokerin, pääomakustannuksista puolet maksaa HSL, puolet kunta. HSL maksaa kunnille 5 prosentin korkoa pääomasta. Pitkä poistoaika ja korkea korko tarkoittavat, että pitkällä aikavälillä investointikustannuksen maksaa HSL, joka maksaa myös infran ylläpidon kustannukset. Kustannukset nousevat nyt rajusti, ensi vuoteen lähes 100 miljoonaa euroa, mutta matkustajamäärät elpyvät hitaasti.

Päätökset hinnoittelusta ja liiketoiminnan kehittämisestä tehdään tässä todellisuudessa.

Kirjoittaja on HSL:n toimitusjohtaja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut