Hallitus on esittänyt ajokorttilain uudistusta. Uusi laki takaisi 17-vuotiaille mahdollisuuden ajaa ajokortti ilman erillistä poikkeuslupaa. Lakiesityksessä nuori tarvitsisi ainoastaan huoltajan suostumuksen ajokorttilupaa varten. Esitys on lähtenyt liikkeelle etenkin harvaanasuttujen alueiden näkökulmasta ja kaupunkien tilanne on unohdettu.
Ajokorttilakia ei tulisi uudistaa nyt ehdotetulla tavalla. Jos esitys menee läpi, auton ratissa olevien alaikäisten määrä voisi kasvaa vuosittain kymmenillätuhansilla. Tilastojen valossa se ei tiedä hyvää, sillä eniten törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia on 18–20-vuotiailla.
Esitystä on puolustettu muun muassa lupakäsittelyn sujuvoittamisella. Jos esitys etenee, valvonta tulee vaatimaan enemmän resursseja kuin lupakäsittelyssä säästetään. Jo nyt kaupunkialueiden ulkopuolella, jossa osa nuorista tarvitsee autoa kulkeakseen, voi saada ajokortin poikkeusluvalla. Suuri osa nuorista asuu pääkaupunkiseudulla ja liikkuu sujuvasti ilman autoa. Ei ole järkevää toteuttaa automaatiota, joka lisää onnettomuusriskejä tuntuvasti myös kaupunkialueilla. Tiiviissä Helsingissä tarvetta aikaistaa ajokorttia liikenneturvallisuuden kustannuksella ei ole.
Sekä Poliisi että Liikenneturva pitävät lakimuutosta huonona. Lain valmisteluvaiheessa liikenneturva totesi ajokorttilain muutoksen olevan esitettyjen liikenneturvallisuustavoitteiden vastainen. Poliisihallitus puolestaan totesi, että lakimuutos ei edistäisi nuorten liikenneturvallisuutta, vaan edelleen huonontaisi sitä.
Monilla meistä on lähipiirissään ystävä, tuttu tai läheinen, joka on menehtynyt kolarissa tai auto-onnettomuudessa. Nuorten liikennekuolemat ovat mitä surullisimpia. Huolta aiheuttaa myös lasten koulumatkojen turvallisuus. Ei ole mitään järkeä tehdä lakimuutosta, joka heikentäisi liikenneturvallisuutta ja todennäköisesti aiheuttaisi lisää liikennekuolemia. On hyvä, että liikenne- ja viestintävaliokunta on toistaiseksi ottanut asiassa aikalisän.
Mari Holopainen
kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu (vihr), Helsinki