Helsingin Uutiset selvitti kesällä, miten sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ovat sanktioineet käyttäjiä huonosta pysäköinnistä Helsingissä.
Asiakkaiden on pitänyt tänä kesänä kuvata pysäköimänsä lauta. Huonosta pysäköinnistä tulisi seurata huomautus tai viiden euron sakko. Lähestyin yrityksiä sähköpostitse. Jo senkin takia, ettei puhelinnumeroita juuri löytynyt.
Yhdestä firmasta vastattiin, etteivät he vastaa, koska mediavastaava on kesälomalla.
Toinen yritys vastasi, muttei kertonut kuinka paljon huomautuksia ja sakkoja on jaettu. Kun kysyin lukujen perään sain vastauksen, jossa sanottiin tiivistetysti: ”tarkkojen lukujen paljastaminen mahdollistaisi laskukaavan.” Kysyin useaan otteeseen mistä laskukaavasta on kyse. En saanut vastausta.
Neljäs yritys ei vastannut mitään.
Kolmas yritys toimitti sähköpostilla edustajansa lausunnon. Siinä kehuttiin omaa toimintaa, mutta ei kerrottu lukuja. Sama firma toivoi myöhemmin, että lausunto tulisi julkaista sellaisenaan.
Neljäs yritys ei vastannut mitään. Viides kertoi – ehkä helpottuneena – ettei enää operoi Helsingissä.
Lopulta sain Helsingin kaupungilta kokonaisluvut heinäkuulta: yritykset olivat jakaneet käyttäjille viiden euron sakkoja 800 kappaletta ja huomautuksia 3 000.
Vain yksi yritys toimi suoraselkäisesti: Voi toimitti lukunsa nopeasti ja vastasi puhelimessa avoimesti kysymyksiin. On tärkeää huomata, etteivät luvut näyttäneet Voin kannalta mairittelevilta. Huomautuksia ja sakkoja oli jaettu niukasti – syitä voi olla toki monia – ja silti yritys halusi jakaa tiedot avoimesti.
Yrityksen edustaja totesi, että tämä vaikuttaa olevan asia, jossa täytyy petrata. Se on sitä kuuluisaa vastuun kantamista.
Skuuttien huono pysäköinti keskelle jalkakäytäviä on yhteinen asia. Ja on tärkeää, että yhteisistä asioista puhutaan avoimesti ja tietoa jaetaan läpinäkyvästi.
Ilman Helsingin kaupungin antamia tietoja, lukijoidemme olisi ollut mahdotonta saada käsitystä siitä, miten uusi käytäntö ehkäisee huonoa pysäköintiä. Nytkin moni asia jäi vielä epäselväksi.
On toki mahdollista, ettei lukuja jonkin syyn takia voi kertoa julkisuuteen. Mutta tätä yksikään yritys ei kyennyt avaamaan.
Vaitonaisuus vaikuttaa tässä tapauksessa vastuun välttelyltä, ja se nakertaa pitkällä aikavälillä myös yritysten omaa liiketoimintaa.
Näin poliisi on rankaissut sähköpotkulautailijoita – tilaston huippuna yksi rike