Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Matias Pajula Alv-alennus ei palvele HSL:n asiakkaita

Marinin hallitus päätti syksyn budjettiriihessä väliaikaisesti laskea liikenteen arvonlisäveron kymmenestä prosentista nollaan, ensi vuoden tammikuusta huhtikuun loppuun. Hallituksen tavoite on hyvä: ihmisten taloustilanteen helpottaminen haastavassa tilanteessa. Ikävä kyllä valittu toteutuskeino, väliaikainen alv-alennus, vesittää hyvän tavoitteen.

Aikaa hallituksen esityksen ja muutoksen voimaantulon välillä on neljä kuukautta. Siinä ajassa muutos pitäisi ajaa sisään noin 20 eri elinkaaren vaiheessa olevaan järjestelmään ja myyntikanavaan – ja alennuksen päätyttyä toiseen suuntaan. Tästä aiheutuisi HSL:lle noin miljoonan kustannukset.

HSL on valmistellut useamman vuoden ajan lipputilihanketta, jonka tarkoitus on korvata useita näistä järjestelmistä ja helpottaa asiakkaiden arkea. Alv-alennus aiheuttaisi viivästyksiä lipputilihankkeelle, joka puolestaan johtaisi siihen, että vanhojen järjestelmien sopimuksia jouduttaisiin jatkamaan. Viivästys aiheuttaisi noin viiden miljoonan kustannukset.

HSL:lle syntyisi kustannuksia yhteensä kuusi miljoonaa euroa. Kuntien tiukasta taloudellisesta tilanteesta johtuen tämä kustannus jouduttaisiin viemään täysimääräisesti lippujen hintoihin. Laskennallinen korotustarve lippujen hintoihin olisi 3 prosenttia nykyisen merkittävän korotustarpeen päälle.

Alv-alennus toisi kuluttajille yhteensä noin kymmenen miljoonan euron alennuksen. Alennuksesta yli puolet menisi siis hukkaan HSL:lle aiheutuvien kustannusten takia ja samalla asiakkaiden arkea helpottavan lipputilihankkeen aikataulu vaarantuisi.

Olemme esittäneet hallitukselle vaihtoehtoa, jossa HSL:lle annettaisiin suoraa joukkoliikennetukea ja tuki sidottaisiin siihen, että se menee täysimääräisesti asiakkaiden lippuhintoihin. Esityksemme kustannukset valtiontaloudelle olisivat yhtenevät, mutta ylimääräisiä kustannuksia HSL.lle ei syntyisi. Vaihtoehdossamme tuki menisi suoraa asiakkaille, ei järjestelmämuutoksiin.

Toivon todella, että hallitus tarttuu esitykseemme. Mitään järkevää syytä olla tarttumatta ei ole. Jos hallitus ei kuitenkaan esitystämme voi hyväksyä, toivon, että se jättää koko alv-alennuksen toteuttamatta. Alennus aiheuttaisi HSL:lle ja sen matkustajille enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kirjoittaja on HSL:n hallituksen puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu (kok.)