Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Miksi varhaiskasvatuksen monikulttuurisuudesta ei puhuta?

Helsingin Uutisissa (HU 28.9.) julkaistiin uutinen helsinkiläisistä kouluista, joissa yli puolet oppilaista on vieraskielisiä. Nämä koulut painottuvat Itä-Helsinkiin. On tärkeää, että tästä puhutaan. Samalla pitää ymmärtää puhua myös päiväkotien tilanteesta. Samat asiat nousevat myös varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksessa esiin mutta vielä vahvemmin.

Päiväkodeissa on ryhmiä, joissa on vain muutama suomea äidinkielenään puhuva lapsi. Vieraskielisten osuus ryhmissä voi olla liki 100 %. On selvää, että näissä ryhmissä lasten opettaminen vaatii erityistä osaamista ja tietotaitoa niin monikulttuurisuudesta kuin suomi toisena kielenä -opettamisesta.

Tilannetta luonnollisesti vaikeuttaa suomen kielen mallia antavien lasten vähäinen määrä. Asiaa pitää tarkastella myös heidän näkökulmastaan. Suomea äidinkielenään puhuvilla lapsilla on yhtäläinen oikeus kehittää omaa kielitaitoaan. Henkilökunnalta vaaditaan vahvaa pedagogista osaamista tämän kaiken mahdollistamiseksi.

Helsingissä on taloudellisesti resurssoitu alueita mm. sillä perusteella, että alueella on paljon vieraskielisiä lapsia. Näillä rahoilla on voitu palkata myös monikielisiä ohjaajia. He tekevät alueillaan hienoa työtä ja tukevat monin eri tavoin varhaiskasvatuksen ammattilaisten työskentelyä.

Olisi kuitenkin jo aika nähdä, että myös varhaiskasvatuksessa voitaisiin muodostaa pienempiä opetusryhmiä ja mahdollistaa tätä kautta parempia oppimisvalmiuksia ja tasoittaa mahdollisesti myöhempiä oppimiseroja. Näinhän toimitaan jo kouluissa.

Sari Kumin,

varhaiskasvatuksen erityisopettaja, Helsinki

Päiväkotien välille repesi kuilu Helsingissä – Tutkijan mukaan eriytymiskehitystä ei oteta Suomessa riittävän vakavasti: "Meillä on jo päiväkoteja, joissa ei ole yhtään suomenkielistä lasta"

Helsingissä on jo kouluja, joissa vieraskielisiä on liki 60 % oppilaista, pienimmät osuudet alle 5 % – "Se ikkuna, että voidaan tähän kehitykseen puuttua, alkaa sulkeutua"

"Kiihdyttää eriytymistä" – Näin tutkija kuvaa vahingollista kierrettä, joka liittyy asuinalueiden leimautumiseen

Brahim Oubamouh on Vesalan ”kävelevä Wilma” – rehtorin mukaan monikulttuurinen koulu vaatii erityistaitoja myös opettajilta