Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Janne Takala HSL ei palvele HSL:n asiakkaita

Hallitus on päättänyt laskea väliaikaisesti joukkoliikenteen arvonlisäveroa, jotta ihmisten taloustilanne helpottuisi nykyisessä haastavassa taloustilanteessa.

Päätöksen jälkeen HSL on noussut takajaloilleen ja tullut samalla paljastaneeksi, kuinka retuperällä sen yhteisillä verorahoilla pyöritetty toiminta on. Alv-prosentti on, käsittämätöntä kyllä, haudattu niin syvälle HSL:n tietojärjestelmiin, että sen muuttaminen ei ihan pikkurahalla onnistu.

Julkisuudessa esitetyn laskelman mukaan veroprosentin muutos yhteensä 20 eri järjestelmään maksaa miljoonan. Siis 50 000 euroa järjestelmää kohti.

Kertauksena vielä. Tehtävä on siis muuttaa arvo “10” arvoksi “0.”

50 000 eurolla tekee ohjelmistokehitystä useamman kuukauden. Pitäisikö meidän nyt siis uskoa, että kympin muuttaminen nollaksi on vähintään kuukauden työ? Ja takaisin nollasta kymppiin toinen kuukausi?

Eikö kenelläkään HSL:ssä käynyt missään vaiheessa mielessä, että veroprosentti voisi joskus muuttua?

Liikenneasioissa kuulee usein esimerkkejä siitä, että verorahoilla toimittaessa kaikki ei ole aina ihan justiinsa. Urakoita ei valvota, sanktioita ei määrätä, laatu ei kiinnosta, määräyksiä ei noudateta. Stara ei hoida katuja, mutta kukaan ei viitsi puuttua asiaan. Harvoin kukaan kuitenkaan tulee julkisesti myöntäneeksi asioiden huonon hoidon, toisin kuin HSL nyt.

Jotain tietysti olisi voinut ounastella jo siitä, kuinka takkuista matkakortin nettilataamisen toteuttaminen HSL:lle oli. Muualla se on ollut arkipäivää jo pitkään, mutta HSL rakensi sitä kuin Iisakin kirkkoa.

Lystin maksajana toivoisi tietysti, että HSL käyttäisi mieluummin aikansa siihen, että asiakkaille tuotetaan laadukasta palvelua. HSL:n olisikin viimeistään nyt syytä sisäistää, ketä varten he töitä tekevät. Järjestelmät ja toiminta siihen malliin, että asiakkaita voidaan palvella, sen sijaan että aika ja tarmo menee muutosten vastustamiseen.

Ai niin, miljoonan kustannus on vasta alkua. Kympin vaihto nollaksi on sen verran vaativa toimenpide, että siihen pitää sitoa HSL:n kaikki osaajat ja organisaation koko huomio. Joten käynnissä olevat uudistukset viivästyvät ja vanhojen järjestelmien sopimuksia pitää jatkaa. Viidellä. Miljoonalla. Eurolla.

Sanattomaksi vetää.

Kirjoittaja on Pyöräliiton hallituksen jäsen.