Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Missä kirkko piileksii?

Helsingin Uutiset kertoi siitä, miten Itäkeskuksessa alkaneessa Walk in -terapiassa neljä ilmaista terapeuttia odottaa asiakkaita turhaan. Psykoterapeutti Henna-Mari Kettusaari arveli kävijäkadon johtuvan osin siitä, että kirkon viestintä ja sen käyttämät kanavat eivät tavoita nuoria. Me allekirjoittaneet olemme täysin samaa mieltä.

Kirkon viestintä on vanhanaikaista ja tylsää. Seurakuntien ilmoituspalstat ovat tavanomaista ja yllätyksetöntä tekstiä. Ne palvelevat vain aktiivisia kirkossakävijöitä.

Nuoret elävät sosiaalisessa mediassa, johon seurakunnat ovat reagoineet mitättömän vähän. Missä ovat seurakuntien Snapchatit, TikTokit, Instagram reelsit ja blogit?

Nuoret tuskin tietävät, että esimerkiksi kyseisessä terapiassa ei kysytä, kuuluuko tulija kirkkoon. Kaikenikäiset, maahanmuuttajat mukaan lukien, kärsivät mielenterveysongelmista, yksinäisyydestä tai taloudellisesta ahdingosta inflaation kourissa. Heistä ani harva osaa hakea apua esimerkiksi kirkon diakoniatyöstä. Palvelujen näkyvyys puuttuu.

Seurakuntavaalit pidetään 20. marraskuuta. Silloin valitaan edustajat neljäksi vuodeksi luottamustehtäviin. Äänestää voivat jo 16 vuotta täyttäneet seurakuntalaiset.

Kannattaa seurata seurakuntien vaalikoneita. On hyvä tietää, mitä ehdokkaat ovat mieltä esimerkiksi seurakunnan tehtävästä. Haluavatko ehdokkaat, että kirkko tulee ihmisen luo, vai tyytyvätkö he vanhoihin kaavoihin muun muassa viestinnässä? Kirkon on korkea aika uudistua, ja se on osin uusien seurakuntaneuvostojen tehtävä.

Katja Ahopelto, Anja Hinkkanen, Marit Hohtokari, Marja Nyman, Pekka Pirkkala ja Timo Raittinen,

Vuosaari