Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Helsinki ylenkatsoo saaristolainsäädäntöä

Helsingin seudun liikenne nosti taas matkalippujen hintoja. Suomenlinnalaiselle se tarkoittaa sitä, että asukkaan matka apteekkiin tai terveyskeskukseen maksaa yli kuusi euroa. On kohtuutonta, ettei vakituisen asukkaan lauttamatka ole ilmainen, tai että käytössä ei ole edes A-vyöhykkeen lippua suomenlinnalaisille.

Myös kaikki muu logistiikka on täällä kallista. Ajoneuvon kuljettaminen Suomenlinnaan maksaa 43–301 euroa, ajoneuvon koosta riippuen. Hinta on kaikille sama, olitpa asukas tai satunnainen turisti. Joskus suomenlinnalainenkin joutuu kuljettamaan uuden pesukoneen tai jalkavaivaisen isoäidin autolla kotiovelle saakka. Suomenlinna on saanut Unescon maailmanperintöstatuksen historiallisten arvojen perusteella, mutta myös siksi, että saari on elävä asuinalue ja yksi Helsingin kaupunginosista.

Suomenlinna Unescon maailmanperintökohteena tuo Helsingille vuosittain noin 335 miljoonaa euroa suoraa tuloa matkailijoilta, ja sen työllistävä vaikutus on 2034 henkilötyövuotta. Nämä lukemat on koottu matkailijoilta, jotka saapuvat Helsinkiin vieraillakseen Suomenlinnassa. Luvut perustuvat Metsähallituksen tekemään paikallistalouden tutkimukseen vuodelta 2019. Suomenlinna on siis kaupungille varsinainen rahasampo – ja varaa olisi suoda saaren vakituisille asukkaille reilu liikkumisen mahdollisuus.

Suomenlinnalaiset ovat vuosien varrella joutuneet luopumaan monesta, kuten esimerkiksi kaikista terveyteen ja harrastamiseen liittyvistä palveluista kotisaarella. Olisi kohtuullista päästä palvelujen äärelle mantereelle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Täältähän ei mantereelle pääse muuten kuin lautalla: Tunneli ei ole asukkaiden käytössä, eikä siltaa ole.

Suomessa on laki saariston kehityksen edistämisestä. Siksi esimerkiksi lossit ja lauttaliikenne kaikkialla Suomessa on ilmaista kaikille matkustajille – ei edes pelkästään saariston asukkaille. Helsingin päättäjät eivät ymmärrä, että kaupunkimme status on olla myös saaristokunta. Kuitenkin Helsingille myönnetään valtiolta vuosittain satojen tuhansien eurojen tukisumma, jonka tarkoitus on taata saariston asukkaille mahdollisimman normaali arki.

Saaristoasiain neuvottelukunta otti asiaan kantaa toteamalla seuraavaa: ”Helsingin kaupunki saa vuosittain valtionosuutena saaristolisää, sillä saaristoalueiden katsotaan tuovan kaupungille lisäkustannuksia”. Lisäksi samassa lausunnossa todetaan: ”Saaristoasiain neuvottelukunta esittää, että Helsingin kaupunki huomioi Suomenlinnan vakituiset asukkaat julkisen liikenteen vyöhykemaksuissa sekä ajoneuvojen kuljetusmaksuissa”.

Muutosta asukkaiden lauttamaksuihin ei ole kuulunut.

Matkakustannukset nousevat jälleen, ja elävä saaristo on entistä uhatumpi. Asukkaille ei jääne muuta oljenkortta, kuin oikeusasiamieheen vetoaminen. Mielestämme Helsingillä ei ole varaa ajaa saaristoaan alas.

Jouni Sutela, Suomenlinnan asukasyhdistyksen puheenjohtaja

Petra Tandefelt, suomenlinnalainen vuodesta 1966