Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Helsinki tuhoaa kaupallisen keskustansa – Esplanadi-päätös on järjetön

Pohjois- sekä Eteläesplanadeilta poistuu ensi kesään mennessä yksi autokaista ja tilaa varataan kävelyn käyttöön.

Laajentuvat kävelyalueet parantavat kävelyn sujuvuutta ja mahdollistavat enemmän oleilua Esplanadien alueella, lisäksi kokeilun vaikutukset alueella toimiviin yrityksiin ovat maltillisia. Näin linjasi kaupunkiympäristölautakunnan enemmistö viime viikolla. Äänestyksessä vähemmistöön jäivät kokoomus ja perussuomalaiset.

Kokeilu jatkuu syksyyn 2024, mutta saatujen kokemusten perusteella kokeilu voidaan päättää suunniteltua aiemmin tai vastaavasti jatkaa aiottua pidempään, jos se on "ydinkeskustan liikenteen kokonaistoimivuuden kannalta perusteltua". Runsaan lumen aikana kokeilun järjestelyitä voidaan muuttaa, jotta lumelle ja sen poistoon on riittävästi tilaa.

Päätös on järjetön ja vain kiihdyttää ydinkeskustan alasajoa, vaikka huono suunta on jo todistettu. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että autoilua halutaan edelleen Pohjois- ja Eteläesplanadilla vähentää, ellei peräti osan mielestä kokonaan kieltää. Halu ja aie tuntuu varsin ideologiselta, sillä Esplanadin puisto on jo nyt hyvin viihtyisä ja pala parasta Helsinkiä, eikä liikenteen sujuvuudessakaan ole merkittäviä ongelmia.

Mikään yllätys kehityssuunta ei kuitenkaan ole, sillä Helsingin kaupunginhallitus päätti jo tammikuussa 2021 äänin 8–7 laajentaa kävelykeskustan jatkosuunnitteluun otettavaa aluetta ja ulottaa sen myös Esplanadien alueelle, josta "aiottiin tehdä kattava analyysi niin autokaistojen määrästä kuin jakeluliikenteen ja pysäköinnin tarpeista".

Tehty päätös vain lisää yrittäjien ja elinkeinoelämän huolta keskustan näivettymisestä, joka on jo nyt kovassa vauhdissa.

Kaupunkibulevardit, katumuutokset muun muassa Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla, kävelykeskustan laajentaminen, raiteiden tilavaraukset ja mahdolliset tietullit tai ruuhkamaksut esitetään liian usein toisistaan erillään, ikään kuin yksittäisinä hankkeina.

Oikeasti ne ovat kokonaisuus, mikä toteutuessaan muuttaa Helsingin ydinkeskustan saavutettavuutta ja luonnetta totaalisesti.

Kun tähän päälle lyödään Manskun jättiremontti, koronan karkottamat turistit ja etätöihin ajamat ihmiset, on vaikea nähdä, miten kävelypainotteisuuden lisääminen autoilun kustannuksella voisi tuoda riittävästi asiakkaita ravintoloiden viihtyisille terasseille, joilla muutosta usein perustellaan. Päinvastoin, nekin jäävät tyhjilleen, jos muut vetovoimatekijät ympäriltä kaikkoavat.

Helsinki kiihdyttää itse oman ja samalla maan pääkaupungin keskustan kaupallista rampauttamista. Tehtyjen virheiden ja aiheutetun haitan korjaaminen tulee kestämään vuosikausia, jos korjaamista nyt edes koskaan päätettäisiin aloittaa.