Itsestään ajavia robottibusseja voi nähdä jälleen Pasilassa keväällä – koeajot ovat matkustajille ilmaisia

Tulevassa kokeilussa Pasilassa robottiautot pyrkivät pysymään muun liikenteen vauhdissa. Kuva Kivikosta kesältä 2018. Päivi Tuovinen

Anniina Virtanen

Itsestään ajavan robottibussin kyytiin voi päästä keväällä Pasilassa, kun Pasilan rautatieaseman läheisyydessä otetaan useampi robottibussi koeajoon muutamaksi kuukaudeksi.

– Haluamme nostaa tasoa edellisiin kokeiluihin. Testaamme robottibusseja tavallisessa katuympäristössä normaaleilla nopeuksilla, etäohjaamosta käsin valvottuina sekä integroituna joukkoliikennejärjestelmään, kertoo projektipäällikkö Ulla Tikkanen Forum Viriumilta.

Ilman kuljettajaa ajavia robottibusseja on testattu ympäri Helsinkiä viimeisen viiden vuoden aikana. Robottibussi suunnisti Kivikossa vuonna 2018, ja Vuosaaressa sekä Kalasatamassa viime vuonna.

Tänä vuonna tammikuun puolesta välistä alkaen Vantaan Kivistössä on liikkunut Sensible 4 -yrityksen robottibussi koeajossa.

Kivikossa robottibussien tie oli kivikkoinen, mutta melko lupaava. Tuolloin, eli vasta kaksi vuotta sitten, tekniikka oli vielä niin alkutekijöissään, ettei automatisoitu bussi selvinnyt aivan yksin liikenteen joukossa.

Bussin hitaus aiheutti harmitusta muussa liikenteessä. Kun ohittanut auto tuli bussin eteen, robottibussi tulkitsi sen eteen tulleeksi esteeksi ja teki äkkinäisiä jarrutuksia.

Myös vaihtelevat sääolosuhteet toivat haasteita.

Robottibussihankkeessa on mukana useampi startup-yritys, joille on myönnetty yhteensä miljoona euroa EU-tuotekehitysrahaa kullekin.

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium johtaa EU:n laajuista robottibussihanketta, jossa on Helsingin lisäksi viisi muuta kaupunkia Euroopassa.

Hankkeen tavoitteena on, että startup-yritykset saavat jo muutamassa vuodessa kehitettyä kaikenkattavan robottibussipalvelun, jonka esimerkiksi liikennöitsijä voi valmiina palveluna ostaa. Kyse ei siis ole pelkän ajoneuvon kehittämisestä.

– Pilottia valmistellaan yhteistyössä HSL:n ja muiden sidosryhmien kanssa ja he seuraavat kovin kiinnostunein ja odottavin mielin projektin kulkua. Ennen kuin robottibussit tulevat kaupalliseen käyttöön, täytyy varmistaa, että ratkaisu on heille taloudellisesti hyödyttävä. Teknologian on myös oltava tarpeeksi kypsä ja turvallinen kaduille, Tikkanen painottaa.

Ensin on selvitetty, millaisia tarpeita kaupungeilla on robottibussipalveluille osana joukkoliikennettä.

– Pyritään siihen, että robottibussien avulla saadaan joukkoliikenteestä houkuttelevampaa, Tikkanen sanoo.

Hän ei osaa sanoa, päästäänkö valmiisiin robottipalvelupaketteihin muutamassa vuodessa.

– Robottiautojen kehitys on ollut hitaampaa kuin mitä on arvioitu. Voi kuitenkin olla, että julkisessa liikenteessä nähdään robotisoituja ajoneuvoja aiemmin kuin yksityisautoja, Tikkanen väläyttää.

Robottibussit

Tavoitteena on, että yksi operaattori operoisi etäohjaamosta käsin samanaikaisesti useampaa robottibussia.

Koeajoissa on aina läsnä turvahenkilö, joka ottaa robottibussin haltuunsa tarpeen vaatiessa.

Koeajot ovat matkustajille ilmaisia.

Robottibussit kiertävät Pasilan rautatieaseman alueella lyhyehköä reittiä.

Kokeilu alkaa keväällä ja jatkuu alkukesään.

Viime vuonna Vuosaaressa robottibussilla kulki noin 3 000 matkustajaa kolmen kuukauden aikana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut