Aavekiskot vievät huippumuotoilijan suunnittelemien ratikkapysäkkien ohi Helsingin keskustassa – käyttöä tulossa aikaisintaan tämän vuosikymmenen lopulla

Muutama vuosi sitten linjamuutoksessa designpysäkit jäivät vaille käyttöä. Ratikkamatkustajia voidaan nähdä niillä jälleen vuosikymmenen loppupuolella. Arkisto / Jussi Vehkasalo

Kaisa Paastela

Kampissa Fredrikinkadulla sijaitsevat Stefan Lindforsin suunnittelemat designpysäkit saavat seistä vielä vuosia tyhjillään. Niille ei toistaiseksi ole käyttöä ja HKL kertoo, ettei pysäkkejä olla myöskään siirtämässä mihinkään.

– Niitä ei olla purkamassa. Ne kuuluvat JCDecauxin kunnossapitovastuulle osana HKL:n ja JCD:n välistä sopimusta Helsingin pysäkkikatoksista, sanoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie

Ratikkaliikennettä katuosuudelle on tulossa aikaisintaan tämän vuosikymmenen loppupuolella.

– Uudet raitiotiet ovat yleissuunnitteluvaiheessa. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi yleissuunnitelman periaatteita tammikuussa. Yleissuunnitelma valmistuu kevään aikana ja edennee päätöksentekoon kaupunginvaltuustossa loppuvuonna, kertoo liikenneinsinööri Anton Silvo Helsingin kaupungilta.

– Raitioteiden rakentamisajaksi on arvioitu 2025–2027, eli Kampin pysäkki tulisi aikaisintaan käyttöön tuolloin, kun Fredrikinkadun uusi rataosuus valmistuu. HSL suunnittelee lähivuosina tarkemmin, mikä raitiolinja Kamppiin tulisi. Yleissuunnitelman alustava ehdotushan on, että se olisi nelonen, Silvo jatkaa.

Helsingin Uutiset kertoi linjauudistuksesta ja erityisesti raitiolinja 4:n tilanteesta viime syksynä (HU 5.10.2019) Matkustajia etenkään Munkkiniemessä eivät suunnitelmat ole miellyttäneet, sillä nyt nelosella on päässyt nyt asuinalueelta Stockmannin eteen Aleksille ja uudistuksen myötä yhteys muuttuisi vaihdollisesti.

Fredan yrittäjät puolestaan pelkäävät (HU 15.1.), että parkkipaikkojen vähentäminen uuden kisko-osuuden tieltä ja kadun muuttuminen työmaaksi karkottavat asiakkaita.

Helsingin Uutiset kertoi kolme vuotta sitten, että Kamppiin rakennettiin vuonna 2009 Fredrikinkadun raitiokiskot, jotta kakkosen ratikka saatiin kulkemaan liikekeskuksen ja metroaseman kautta.

”Nyt kiskot voisi vaikka kääriä rullalle, sillä raitiolinja 2 palaa vanhalle kolmosen reitille Arkadiankadulle”, HU totesi vuonna 2017 ja jatkoi, että kiskot jäävät kuitenkin paikoilleen varareitiksi, vaikka niille ei ainakaan 2025 asti ulottuvassa suunnitelmassa ole käyttöä. ”Aavekiskojen” hinta oli liki 1,5 miljoonaa euroa.

Muotoilija Stefan Lindforsin suunnittelemat designpysäkkikatokset maksoivat yhteensä noin 130 000 euroa. HKL:n uusien pysäkkien kehittämishanke oli osa Helsingin World Design Capital 2012 -juhlavuoden virallista ohjelmaa ja pysäkit otettiin desingpääkaupunkivuoden Taiteiden yönä juhlallisesti käyttöön.

Alun perin suunnitelmissa oli pilottiprojektin jälkeen mahdollisesti sijoittaa designpysäkkejä muihinkin joukkoliikenteen solmukohtiin. Katosten hinnasta oli kuitenkin ehtinyt jo nousta kova julkinen kohu ja uusia pysäkkejä ei tilattu.

Aiheeseen liittyvää

  1. Ratikkasuunnitelma ja kadun auki repiminen huolettaa yrittäjiä Fredalla – "Kuinka moni yrityksistä kestää pari laihaa vuotta" 16.1.2020 6:35
  2. Stefan Lindforsin 130 000 euron designpysäkit seisseet tyhjänpanttina, joko nyt tulee muutos? – "Otettiin hiekkaa alta pois" 20.11.2018 6:40
  3. Helsinki maksoi aavekiskoista 1,5 miljoonaa euroa – HS: Designpysäkitkin tilattiin 16.2.2017 14:04

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut