Älykellojen myynti paisui viime vuonna huikeat 90,1 prosenttia edellisvuodesta.
Suosion kasvua selittävät uusien mallien kehittyneet ominaisuudet ja se, että yhä useampi haluaa seurata esimerkiksi liikkumistaan ja palautumistaan.
Kaikkiaan kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti kasvoi viime vuonna 3,7 prosenttia, tiedottaa Elektroniikan Tukkukauppiaat ry.
Pääkategorioissa eniten kasvoivat äänentoistolaitteet, 23,4 prosenttia, ja kodin pienkoneet, 10,3 prosenttia. Yksittäisten tuoteryhmien suurin voittaja olivat älykellot.
Televisioista suurin osa on jo 4k uhd -malleja, joiden myynti kasvoi kappalemääräisesti 14 prosenttia.
Suurten, 55- ja 65-tuumaisten televisioiden siivu myynnistä on jo vähän yli 60 prosenttia.
Pienten televisioiden myynti sen sijaan laski.
Televisioon liitettävien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti jatkoi kasvuaan 25,8 prosentin ja muiden kaiuttimien peräti 43,2 prosentin vauhtia.
Langattomien bluetooth-kaiuttimien myynti kääntyi sen sijaan laskuun.
Hifi- ja mobiilikuulokkeiden suosio on kasvanut entisestään ja yhä suurempi osa kuulokkeista on langattomia. Tietokone- ja pelikuulokkeiden myynti laski viime vuonna pari prosenttia.
Peilittömien järjestelmäkameroiden myynti nousi runsaat 17 prosenttia, mutta samaan aikaan peilietsinkameroiden myynti laski 29 prosenttia.
Koko kamerakauppa jatkoi supistumistaan seitsemän prosentin vauhdilla. Uutuusmallit nostivat hienokseltaan action-kameroiden myyntiä.
Isojen kodinkoneiden kauppa jatkaa tasaista kasvuaan asuntojen vilkkaan rakentamisen myötä. Eniten kasvoi erillisuunien ja keittotasojen, mikroaaltouunien ja pyykinpesukoneiden myynti. Kasvuprosentit ulottuvat kolmesta vähän yli seitsemään.
Pienistä kodinkoneista eniten nousi pölynimureiden myynti, liki 20 prosenttia. Etenkin robotti- ja varsi-imurit olivat suosittuja.
Parranajokoneiden ja karvanpoistolaitteiden myynti kasvoi runsaat kuusi prosenttia ja hammashoitotuotteiden 4,5 prosenttia. Kahvinkeittimissä nousua oli neljä prosenttia.