Raskas liikenne vaatii lepopaikkoja – Ammattikuskeja kismittää Helsingissä rekkaparkkien puute

Rahtarit ry:n puheenjohtaja Juha Nyberg sanoo, että raskaan liikenteen kuskeja rasittaa Helsingin katujen kunto. Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Raskaan liikenteen ammattilaiset ovat huolissaan siitä, että Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla ei edelleenkään ole riittävästi taukopaikkoja.

Alan miesten ja naisten huoli on tuttu Rahtarit ry:n puheenjohtajalle Juha Nybergille

– Esimerkiksi Länsisatamassa voi Tyynenmerenkatu olla jatkossa uusien liikennejärjestelyjen vuoksi parkkipaikkoina laivoihin pääsyä odotteleville rekoille, Nyberg kertoo.

– Syynä tähän on se, että kaupunki poisti rekkojen keräilyparkkipaikan alueelta kokonaan.

Lähimmät taukopaikka-alueet löytyvät nyt Kehä III:n läheisyydestä Keimolasta.

– Usein on kyse siitä, että maanomistajat kuten kunnat eivät halua luovuttaa teiden varsilta alueita näitä paikkoja varten, Nyberg kertoo.

– Tämä omalta osaltaan vain ruuhkauttaa liikennettä Helsingissä, jossa liikenne on muutoinkin tukkoista tieremonttien takia.

Muun muassa Telakkakadun katkaiseminen liikenteeltä on aiheuttanut hankaluuksia Hernesaaren liikenteelle.

Rahtarit itse noudattavat lepoaikoja varsin hyvin, mutta viranomaisilla on kuitenkin niukat valvontaresurssit.

Neljän ja puolentunnin ajon jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko, jonka jälkeen seuraava työsuorite on neljä ja puoli tuntia. Sen jälkeen on pidettävä yhdeksän tunnin lepo.

– Jos näitä taukoja ei noudateta, se maksaa loppupeleissä aika hurjasti. Toisaalta on vähän hassua, että koneen pitää kertoa, milloin kuljettaja on väsynyt, Nyberg kritisoi.

Toinen raskasta liikennettä kiusaava ongelma on Helsingin teiden ja katujen huono kunto.

Asfalttipäällysteitä kaivertaa nykyisin talvella vallitseva lauha sää.

– Sade ja pakkasen puuttuminen saa juuri aikaan näitä renkaille vaarallisia koloja ja reikiä. Pääkaupungin katujen kunnostuksessa on jo tarpeeksi korjausvelkaa, joten jotain pitäisi pian tehdä, Nyberg muistuttaa.

Tyystin viattomia eivät valitettavasti ammattikuljettajatkaan ole liikenneturvallisuuden vaarantamisessa.

– Valitettavan moni niin henkilö- kuin raskaan kaluston kuljettaja syyllistyy kännykän räpläämiseen ajon aikana. Mitään virallista tietoa ei tällä tavalla syntyneistä onnettomuuksista ole, mutta kyllä raskaan kaluston vehkeitä on kännyköiden takia ajettu pöpelikköön, Nyberg paheksuu.

Hänen luotsaamaansa Rahtarit ry:hyn kuuluu noin 30 000 jäsentä, josta Helsingin osaston jäsenmäärä on noin 2 800.

Juha Nyberg

Rahtarit ry:n puheenjohtaja vuoden 2020 alusta lähtien.

53-vuotias Nyberg on ajanut raskasta kalustoa 1980-luvun puolivälistä saakka.

Syntynyt Helsingissä, asuu Vantaalla.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut