HSL tutkii nyt yhden vyöhykkeen lippua – Tätä mieltä matkustajat ovat AB-"pakkomallista"

Nykyisessä HSL:n lippujärjestelmässä on ostettava vähintään kahden vyöhykkeen lippu. Arkistokuva. Sirkku Aalto

Sanna Jompero

Helsingin seudun liikenne (HSL) selvittää parhaillaan, voitaisiinko yhden vyöhykkeen lippu ottaa käyttöön.

– Lyhyen matkan lippu on yksi mukana olevista selvitettävistä asioista, sanoo asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink

HSL on parhaillaan tekemässä analyysiä lyhyen matkan lipun tarpeellisuudesta ja vaikutuksista.

– Pitää kuitenkin miettiä, että mihin käyttötarkoituksiin lippu-uudistuksia tehdään ja sitä, että niiden seurauksena joukkoliikenteen käyttö lisääntyy, Flink täsmentää HSL:n motiiveja.

Helsingin Uutiset kertoi tällä viikolla verkkosivuillaan valtuustoaloitteesta, jossa ehdotetaan yhden vyöhykkeen kertalipun käyttöönottamista. HSL:n viime vuonna tapahtuneen lippu-uudistuksen jälkeen vyöhykkeitä on ostettava vähintään kaksi. Uudistuksessa muun muassa ratikkalippu poistui kokonaan ja lipun hinta nousi 1,70 eurosta 2,80 euron kertalippuun.

Ehdotus sai monelta innokkaan vastaanoton. Uutinen poiki Helsingin Uutisten Facebook-sivuille yli 250 kommenttia.

– Yhden vyöhykkeen ostomahdollisuus tasa-arvoistaisi joukkoliikennettä niiden osalta, jotka kulkevat lyhyitä yhden vyöhykkeen sisäisiä matkoja, sanoo eräs kommentoija.

– Jep! Tätä minäkin ehdotin HSLn kyselyssä vastikään, toteaa toinen.

– Kannatetaan. Tosin voitaisiin myös Tallinnan esimerkin mukaan tehdä Helsingin sisäisestä julkisesta liikenteestä ilmainen kaupunkilaisille, kommentoi kolmas.

Moni kertoo kahden vyöhykkeen "pakkomalliin" siirtymisen jälkeen luopuneensa joukkoliikenteen käytöstä.

– 2,80 on ihan älytön satunnaisesta yhden ratikkamatkan matkasta! Onneksi on ollut pyöräilykelit ja kävely on lisääntynyt.

– Lippukorotus oli aivan älytön, toisaalta, lisännyt kävelyä runsaasti!

– Pakko todeta, että omat matkat ovat selvästi vähentyneet lippu-uudistuksen myötä. Parin kilsan kävely tuntuu järkevämmältä kuin maksaa 2,80 sporamatkasta. Toisaalta hyötyliikunta lisääntyy tätä kautta. Ei sekään ole huono asia, lukija kommentoi.

Mikäli yhden vyöhykkeen malli otettaisiin käyttöön, koskisi se kaikkia A–C-vyöhykkeitä.

– Kaikilla alueilla olisi sama käytäntö, Flink sanoo.

HSL sai vyöhykeuudistuksesta Flinkin mukaan vähemmän palautetta kuin oli ajatellut.

– Olimme varautuneet suurempaan palautemäärään. Saimme yli 10 000 palautetta, joista 1 900 oli vyöhykkeisiin liittyvää. Palautteesta puolet oli moitteita ja puolet ehdotuksia tai kyselyitä.

HSL saa kaiken kaikkiaan vuosittain yli 100 000 palautetta.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut