Helsingissä leimahti Korea-ravintoloiden buumi – näin ruoka poikkeaa muusta aasialaisesta

Berliinissä ja Lontoossa niitä on jo kymmeniä. Pietarissa parikymmentä. Niiden nimissä vilisevät korealle tunnusomaiset kimchi, bibimpap, bulgogi, soju, sesam ja jopa K-POP.

Helsingissä on nyt neljä. Tallinnassakin saman verran.

Ensimmäinen korealainen ravintola Suomessa oli vuonna 2005 avattu Korea House. Se tuli Kruununhaassa legendaarisen Savannan tiloihin. Vanhasta jäivät lasimaalaukset ja jutut, kuten jalkapalloseura SAPA:n perustaminen ja voileipäpakon aikainen sardiinirasia.

Viime marraskuussa perustettu Old Boy BBQ meni Ludviginkadulla konkurssin tehneen kreikkalaisen El Grecon paikalle. Remontissa paikat laitettiin kokonaan uusiksi.

Illan hämärässä sitä ei tunnista entiseksi. Valot ja musiikki ovat osa ruokailua. Taidemaalari Taneli Stenbergin kahden seinän maalaus on osa sisustusta. Stenberg tunnetaan muun muassa Lidlin Järvenpään jättivaraston muraaleista.

Ruoka on poikkeavaa siitä aasialaisesta, jota meille on tähän asti tarjottu. Ei kiinalaista. Ei sushia. Ei thaimaalaista. Korealaisessa ruuassa on aivan oma klanginsa. Ei niin repivä kuin ärjyn mausteisissa maissa.

Paahdettu seesaminsiemen on korealaiselle keittiölle se kaikkein tyypillisin. Se on kenties myös se, johon myös ensimmäisenä kyllästyy.

Karjalaiseen, venäläiseen ja keskieurooppalaiseen ruokakulttuuriin Korean kytkee kaalin hapatus. Kimchistä on tullut viime vuosina nuorten aikuisten villitys, jota tavallisetkin ruokakaupat tyydyttävät mittavalla valikoimalla. Kun meikäläinen hapankaali tehdään valkokaalista, kimchi tehdään chilillä terästäen kiinankaalista ja muista vihanneksista.

Old Boy BBQ:n sydän on hiiligrilli ja BBQ-ruoka tuodaan pöytiin keraamisissa hiilipöytägrilleissä. Aivan oikeaa tulenpitoa pöydässä korealaiseen tapaan viranomaiset eivät sallineet.

Bulgogi on korealaisen ravintolaillallisen kohokohta. Koreassa jokainen paistaa sen itse pöydässä tai antaa isännän tehdä sen puolestaan. Old Boy BBQ:ssa se katetaan valmiina.

Soju on korealaisten kossu, ja Jinro on ylivoimaisesti maailman myydyin alkoholimerkki. Brittiläisen markkinatutkimus laitoksen IWSR:n mukaan sitä myydään 75 miljoonaa laatikkoa. Laatikko on yhdeksän litraa.

Jinro on Old Boynkin valinta. Juomana se on pehmeä. Vaarallisen pehmeä. Aavistuksen makea. Prosentteja siinä on vain 20. Sitä myydään nykyään myös Alkossa.

Korealaisella illallisella nautitaan yleensä vain sojua. Monta pulloa, sillä pullokoko on vain 0,35 litraa. Pienempiäkin pulloja on saatavana Koreassa. Suhteellisen huokea hinta edistää menekkiä kotimaassa.

Old Boyn juomalistalle kuuluu myös samea riisiviini. Oluensa ravintola on valinnut Kakolan panimosta ajatellen eksoottisia ruokia: vadelmasouria, ipaa, hapanta gosea ja yksi helles lagerbier. Toki on myös Koffin Karhua ja kuusi erilaista teetä.

Ravintolaa oli yhtenä perustamassa kokenut alan yrittäjä Antti Asujamaa

– Selkeästi on ollut tilausta tällaiselle. Eniten ovat liikkuneet grillisetit ja klassikot.

– Paljon on käynyt myös sellaista porukkaa, jolle korealainen ruoka on ennestään tuttu. Kummastuttanut on oikeastaan vain jälkiruokien makumaailma, joka poikkeaa selkeästi länsimaalaisesta.

Asujamaan mukaan ihastusta ovat herättäneet myös korealaiset juomat. Sake maistuu mukavasti.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut