Kieltomerkki tai liikennevalo ei autoilijoita pitele – Helsinki pohtii jopa puomeja luvattomalle oikoreitille

Perhekunnantietä ajetaan jatkuvasti Kuninkaantammeen ja takaisin, vaikka kyseinen osuus on varattu joukkoliikenteelle. Arto Kivinen

toimitus

Kuninkaantammen ja Hakuninmaan yhdistävällä osalla Perhekunnantiellä on jatkuvasti luvatonta henkilöautoliikennettä.

Parinsadan metrin mittainen tieosuus on tarkoitettu vain bussiliikenteelle, ja siinä on selkeät ajokieltomerkit ja jopa liikennevalot asiaa korostamassa.

Perhekunnantien ja Hakuninmaan pientaloalueen asukkaat ovat useasti valittaneet luvattomasta liikenteestä kaupungille.

Alueen asukkaan mukaan kieltoa rikotaan jatkuvasti, eikä poliisin satunnainen päivystys ja autoilijoiden sakottaminen ole juuri auttanut. Perhekunnantie on houkutteleva reitti pois Kuninkaantammesta etelään.

Joskus asukkaat ovat itse puuttuneet asiaan huomauttamalla väärinajaville kuskeille.

Jotkut ovatkin kääntyneet takaisin, mutta erään asukkaan mukaan ”ökyautoilla” ajaneet nuoremmat henkilöt ovat viitanneet kintaalla huomautuksille.

Helsingin Uutisten ollessa paikalla kolme henkilöautoa kulki vastoin liikennesääntöjä puolessa tunnissa.

– Jos liikennerikkomukset tästä vain lisääntyvät, on ryhdyttävä järeämpiin liikenneteknisiin ratkaisuihin, sanoo Helsingin kaupungin aluevastaava, liikenneinsinööri Taina Toivanen

– Yks keino olisi samanlaisen puomijärjestelmän rakentaminen kuin viereiseen Paloheinän joukkoliikennetunneliin on tehty. Puomin saisi ylös vain lähestyvä bussi. Toinen mahdollinen ratkaisu olisi pysyvän kameravalvonnan asentaminen, mutta tämä on tietysti suurempi toimenpide – ja kustannuskysymys.

Koska Kuninkaantammen rakentaminen on vielä alkuvaiheissa, tämänhetkinen asukasmäärä on noin 1 000 henkeä. Kun alueen vuonna 2025 pitäisi olla valmiina, siellä on lähes 5 500 asukasta ja 1 000 työpaikkaa. Silloin pussinperäksikin kutsuttu alue tarvitsee lisää liikenneyhteyksiä nykyisen pohjoisesta kulkevan Vantaanlaaksontien lisäksi.

– Lisäyhteyksistä on tärkein jo pitkään vireillä ollut suunnitelma rakentaa liittymä Kuninkaantammeen suoraan Hämeenlinnanväylältä, kertoo arkkitehti Ulla Jaakonaho Helsingin kaupungin asemakaavoituksesta.

Kuninkaantammen keskusta on kantakaupunkimaisen tiivistä. Kuva: Arto Kivinen Arto Kivinen

Jaakonahon mukaan hankkeen tarkempi suunnittelu on juuri käynnistynyt.

– Vaikka kaupunki on varannut tulevina vuosia rahaa sen toteutukseen, kaikki on kuitenkin kiinni valtion rahoituksen saamisesta, koska Hämeenlinnanväylä kuuluu sille.

Parhaimmillaankin tämän uuden yhteyden avaamiseen kuluu ainakin 3–5 vuotta.

Kiusaus kielletyn katuyhteyden käyttämiseen pysyy siis ainakin toistaiseksi. Kuninkaantammessa ei myöskään ole vielä mitään päivittäistavarapalveluja. Alueen keskelle on varattu tontti noin 1 000 neliön kaupalle, mutta tuhannen asukkaan asukaspohja ei ole houkutellut vielä mitään kauppaketjua avaamaan liikettä.

Kuninkaantammi nousee vauhdilla

Kuninkaantammi on saanut nimensä tammesta, jonka istutti tarinan mukaan Ruotsin kuningas

Kustaa III 1700-luvun lopulla. Tammi seisoo yhä alueen pohjoispuolella lähellä Vantaanjokea.

Alue sijaitsee Luoteis-Helsingissä ja rajautuu Vantaaseen. Ensimmäiset asukkaat muuttivat Kuninkaantammeen pari vuotta sitten.

Monet vanhemman polven autoilijat muistavat alueella sijainneen katsastuskonttorin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.