Kuluttaja: Älypuhelimen pitäisi kestää vähintään 4 vuotta – korjaus voi tyssätä varaosien puutteeseen

Suomessa ostetaan vuosittain 2,3 miljoonaa uutta älypuhelinta. Niiden käyttöikä voi kuitenkin olla jopa 10 vuotta. Outi Paappanen

Crista Lassfolk-Feodoroff

Suomalaiset ostavat vuosittain 2,3 miljoonaa uutta älypuhelinta. Uusia puhelimia ostetaan, vaikka vanhat olisivat korjattavissa. Kuluttajariitalautakunta on määritellyt, että ainakin hintavan uuden älypuhelimen tulisi kestää vähintään neljä vuotta.

Jos puhelin rikkoutuu ennen kuin sen odotettu käyttöikä tulee täyteen, siihen pitäisi olla saatavilla varaosia ja se pitäisi pystyä korjaamaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan myös älypuhelimien ohjelmisto- ja tietoturvapäivityksiä pitäisi saada vähintään neljän vuoden ajan. Näin ei kuitenkaan aina ole.

Kuluttaja-lehden selvityksen mukaan valmistajien lupaukset varaosien saatavuudesta ja laitteen eliniästä ovat varovaisempia kuin huoltoliikkeiden. Suosituimmista puhelinmerkeistä Apple tarjoaa ohjelmistopäivityksiä puhelimiinsa pisimpään.

Mitä suositummasta puhelinmallista on kyse, sitä pitempään varaosia on saatavilla.

Selvityksen mukaan huoltoliikkeissä korjataan jopa lähes kymmenen vuotta vanhoja älypuhelimia. Kuluttajat kuitenkin päivittävät puhelimiaan uudempiin malleihin keskimäärin noin parin kolmen vuoden välein.

Jos kuluttaja on valmis korjauttamaan vanhaa puhelintaan, voi korjaus tyssätä varaosien heikkoon saatavuuteen. Kuluttaja-lehden selvitys osoittaa, kuinka isoja eroja eri merkkien ja mallien korjattavuudessa on.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut